منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

semsemsemsem 04-06-2009 16:48

1 مرفق
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 91534)
ميرسى جداااااااا يا طبيب يا سكر انت
بس يا قمرى انا اصلا مش بحط ايدى فى المياة خالص :angel_smile:
يعنى مليش فى غسيل المواعين والحركات دى :shades_smile:

انا حتى بستعمل صابون دوفوصابون سائل للايدى ديتول
عشان العدوى والحركات دى

يعنى مش من المياة والصابون
انا خايفة يكون مرض جلدى :cry_smile:

لا مؤاخذه يا دكتور جت منك دية اوت حضرتك ما خدتش بالك من كلام دينا بتقولك ديتول وانا اتوقع انها بتستعمل الديتول كتير وكمان صابون سائل يعنى نسبة الكحول الخماسى فيه عاليه
لو خدت بالك ان اللى بتشتكى منه هو اعراض التعرض للكحول اللى بيمتص الميه من الجلد وكمان الكلور لان الديتول اساسا عباره عن فينول مع واحده كلور والفينول كمان كحول وانت عارف ولو لاحظت انها بتشتكى من ارق منطقه فى مساحة راحة اليد اللى هيا اصلا رقيقة فى طبقة الجلد الخارجى على ما اتذكر اسمها ابيديرم وهيه سريعة التاثر عن باقى الجلد مش عارف صابون دوف ممكن يعمل ايه انا عارف انه صابون كريم بس ممكن يكون ليه تاثير بالذات لو داخل فى تركيبه امونيا او نيتروجين بكثافه

semsemsemsem 04-06-2009 16:56

ودية صوره للمركب الريسى فى الديتول خد بالك بقى من الكلور ولو خدت بالك انه بينضاف عليه بروبانول C5H11-OH تبقى وضحت الرؤيه واضح كمان ان بشرة جلد دينا من النوع الجاف او لو كان البشره الدهنية درجات فتبقى من اقل الدرجات دية او هيه بتفترى فى الديتول
انصحك لو تحبى تقللى الجراثيم ممكن تستعملى بيتادين بس تخففيه يعنى مقدار فنجان قهوه فى لتر ميه كفايه ولا رايك ايه يا نوار باشا

esmaelawy awy 04-06-2009 17:15

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 91534)
ميرسى جداااااااا يا طبيب يا سكر انت
بس يا قمرى انا اصلا مش بحط ايدى فى المياة خالص :angel_smile:
يعنى مليش فى غسيل المواعين والحركات دى :shades_smile:

انا حتى بستعمل صابون دوف وصابون سائل للايدى ديتول
عشان العدوى والحركات دى

يعنى مش من المياة والصابون
انا خايفة يكون مرض جلدى :cry_smile:

يا دكتور
بتقولك ايدها بقت خشنة
وبتهرش فيها

نفس الكلام اللي قلتهولك في التليفون يا دكتور وحصل معايا
ده يبدو ان الموضوع ده منتشر بقي
ومش انا لوحدي
شكلها انفلونزا الخنازير :teeth_smile:

وان كنت انا بقول ان ده نتيجة للحر يا دينونا

بصي يا دينونا
انا هقولك انا عملت ايه بعد اسئلة كتير جدا
هي ريحتني كتير بس لم تختفي الخشونة بنسبة كبيرة
وان كنت انا بقول عشان انا لسة مستعمل العلاج جديد

انا استعملت كريم فيوسيدين وده مضاد حيوي
وفي برشام اسمه زيرتك ده للحساسية

هو معتش فيه هرش ولا اكلان
ولكن مازالت الخشونة موجودة وان كانت خفت شوية

جربي وان شاء الله يجيب معاكي نتيجة كويسة

semsemsemsem 04-06-2009 17:50

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmaelawy awy (المشاركة 92043)
يا دكتور

بتقولك ايدها بقت خشنة
وبتهرش فيها

نفس الكلام اللي قلتهولك في التليفون يا دكتور وحصل معايا
ده يبدو ان الموضوع ده منتشر بقي
ومش انا لوحدي
شكلها انفلونزا الخنازير :teeth_smile:

وان كنت انا بقول ان ده نتيجة للحر يا دينونا

بصي يا دينونا
انا هقولك انا عملت ايه بعد اسئلة كتير جدا
هي ريحتني كتير بس لم تختفي الخشونة بنسبة كبيرة
وان كنت انا بقول عشان انا لسة مستعمل العلاج جديد

انا استعملت كريم فيوسيدين وده مضاد حيوي
وفي برشام اسمه زيرتك ده للحساسية

هو معتش فيه هرش ولا اكلان
ولكن مازالت الخشونة موجودة وان كانت خفت شوية

جربي وان شاء الله يجيب معاكي نتيجة كويسة

سلمتك يا استاذ هشام بس حضرتك اكيد مختلف عن دينا معلهش انا شوفت ليك صورة بتاعة التليفزيون حضرتك واضح انك من البشرة السمرا المصريه وراجل ايدك جلدها اكثر سمك من ايد دينا اللى هيه بشرتها خمريه على ما اعتقد حضرتك عندك طبقة الميلانين اكتر او اسمك منها اللى عند حضرتك ممكن يكون حساسية من حاجة معرفش لازم يتشاف بالزات ان الفيوسيدين ده مضاد حيوى يعنى مش مضاد للالتهابات لكنه بيبقى فعال لو الالتهاب اصله من بكتريا او كائنات حية دقيقه لكن لو الاتهاب من تاثير ماده كيماوية مالهوش اى لزوم بال بلعكس اعتقد ان كتره فى الحالة دية هايضر البشره اكتر لانه فى الحالة دية هايؤثر على خلايا الجلد فى الطبقة الداخلية اللى بيسموها الديرم على ما اتذكر لانه هايضعف كفاءة تكوين البروتين داخل الخلايا اللى بؤثر عل ى كل الوظائف الحيوية للخلايا
انصحك يا دينا بلاش تجربى جربى انت الاول تقطعى موضوع الديتول ده وتستعملى بس صابون ومش كتير وتعوضى باى كريم مرطب او جلسرين زى د احمد ما قالك وبلاش موضوع الليمون على الجلسرين مش هاينفعك بل هيزود التاقشير والحكه
بيب بيب ... بيب بييب ....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.

.

.
.
.
.
.
.
.
.
بيب بيب زينب
حد فاكر الحاجة زينب
هههههههههههاى

semsemsemsem 04-06-2009 17:51

اما بقى لو الموضوع بقى عام يعنى اتكرر فى محيط المنطقة الواحده ده يبقى ليه علاقة بالميه يا اما نسبة الكلورين عاليه ياما نسبة مية المجارى زادة فى الميه الحلوه

دينونا 04-06-2009 20:44

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92084)
اما بقى لو الموضوع بقى عام يعنى اتكرر فى محيط المنطقة الواحده ده يبقى ليه علاقة بالميه يا اما نسبة الكلورين عاليه ياما نسبة مية المجارى زادة فى الميه الحلوه

اية بس كل الكلام الكبير اوى ده
تفتكر حضرتك هعيش ولا اية!!!!! :omg_smile:

ومياة مجارى لالالالا لو فى المياة كان بقى فى كل الناس وكمان فى مناطق كتير
انما هو فى ايدى بس وانا بس فى البيت كله

الديتول اللى بستعمله مخصوص للايدى يعنى
هو انتى باكتريال والاكتف كونتنت chloroxylenol

هو xylen ده مش كارسينوجنك برده ولا اية؟؟؟ انا فاكره اننا كنا بستخدمه فى عمل الشريح البرمنانت وكان حاجة خطيرة يعنى

الدوف انا ضمناه لانى بستعمله من زمان جداااااااااااا سنين كتير يعنى ومتعودة علية وبالنسبة للكريمات اللى بستعمله دايما جلايسوليد بالجلسرين وكريم دوف برده تقريبا دول مضمونين!!

الحكاية شكلها خطير ولا اية؟؟؟

هو الجلد مقشر وناشف مش خشن وزى ما حضرتك قلت انا فعلا بشرتى جافه وكمان لونى خمرى فاتح شوية كمان انا مش بشرب مياة كتير تفتكر ده ليه علاقة بالموضوع؟؟؟!!!!

وميرسى جدا على الاهتمام والمعلومات دى
حسيت انى فى محاضرة كيمياء ولوانى كنت بكرهها اوووى :teeth_smile:

semsemsemsem 04-06-2009 21:01

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 92178)
اية بس كل الكلام الكبير اوى ده
تفتكر حضرتك هعيش ولا اية!!!!! :omg_smile:

ومياة مجارى لالالالا لو فى المياة كان بقى فى كل الناس وكمان فى مناطق كتير
انما هو فى ايدى بس وانا بس فى البيت كله

الديتول اللى بستعمله مخصوص للايدى يعنى
هو انتى باكتريال والاكتف كونتنت chloroxylenol

هو xylen ده مش كارسينوجنك برده ولا اية؟؟؟ انا فاكره اننا كنا بستخدمه فى عمل الشريح البرمنانت وكان حاجة خطيرة يعنى

الدوف انا ضمناه لانى بستعمله من زمان جداااااااااااا سنين كتير يعنى ومتعودة علية وبالنسبة للكريمات اللى بستعمله دايما جلايسوليد بالجلسرين وكريم دوف برده تقريبا دول مضمونين!!

الحكاية شكلها خطير ولا اية؟؟؟

هو الجلد مقشر وناشف مش خشن وزى ما حضرتك قلت انا فعلا بشرتى جافه وكمان لونى خمرى فاتح شوية كمان انا مش بشرب مياة كتير تفتكر ده ليه علاقة بالموضوع؟؟؟!!!!

وميرسى جدا على الاهتمام والمعلومات دى
حسيت انى فى محاضرة كيمياء ولوانى كنت بكرهها اوووى :teeth_smile:

طب لو قلتى القلب اللى فى التوقيع بتاعك شبه قرص اسمه ايه تبقى جدعه

دينونا 04-06-2009 21:06

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92208)
طب لو قلتى القلب اللى فى التوقيع بتاعك شبه قرص اسمه ايه تبقى جدعه

تقريبا حاجة تبع الجدول
على ما اعتقد موتيفال
كان مهدئ او كده
بس لية السؤال ده؟!!!!
انا اصلا مش صيدلة

semsemsemsem 04-06-2009 21:14

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 92223)
تقريبا حاجة تبع الجدول
على ما اعتقد موتيفال
كان مهدئ او كده
بس لية السؤال ده؟!!!!
انا اصلا مش صيدلة

مش موتيفال ولا جدول بس ولا يهمك

talhawy 05-06-2009 02:16

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92025)
لا مؤاخذه يا دكتور جت منك دية اوت حضرتك ما خدتش بالك من كلام دينا بتقولك ديتول وانا اتوقع انها بتستعمل الديتول كتير وكمان صابون سائل يعنى نسبة الكحول الخماسى فيه عاليه
لو خدت بالك ان اللى بتشتكى منه هو اعراض التعرض للكحول اللى بيمتص الميه من الجلد وكمان الكلور لان الديتول اساسا عباره عن فينول مع واحده كلور والفينول كمان كحول وانت عارف ولو لاحظت انها بتشتكى من ارق منطقه فى مساحة راحة اليد اللى هيا اصلا رقيقة فى طبقة الجلد الخارجى على ما اتذكر اسمها ابيديرم وهيه سريعة التاثر عن باقى الجلد مش عارف صابون دوف ممكن يعمل ايه انا عارف انه صابون كريم بس ممكن يكون ليه تاثير بالذات لو داخل فى تركيبه امونيا او نيتروجين بكثافه

:teeth_smile::teeth_smile::teeth_smile:
يا استاذ ضياء حضرتك فعلا معلوماتك فى المجال الطبى وخصوصا فى مجال الكيماويات والادوية غزيرة ولا غبار عليها
وده انا عارفه من يوم ما سالتنى على الفلدين
بس المشكلة انى انا لى نظرية طبية فى الحالات تختلف تماما عن النظرة الكيميائية
يعنى انا باربط الجلدية بامراض الباطنة والظروف البيئية وعلم الجينات....كل ده باربطه فى دماغى وقبل ما اوصف الدواء باربط كمان بالموضوع سوق الدواء فى مصر وجرعاته

يعنى الموضوع بتاع دندن مش اّوت ولا حاجة يا استاذ ضياء :teeth_smile:
كل الموضوع ان حضرتك فهمت الموضوع غلط.....او بمعنى ادق فهمت كلام دينونا بطريقة معكوسة

الديتول اللى بتقول عليه دينا هو اسم لماركة صابون يدخل فى تركيبها مادة مرطبة ومادة مطهرة
وليس المادة اللى فيها كحول اللى حضرتك تقصدها
يعنى كلمة ديتول دى ماركة تجارية

اما بالنسبة لحكمى على اعراض دينا وربطها بحكاية التعرض للمياة وتقشير الجلد وانى ما فكرتش زى حضرتك فى قصة الديتول والصابون السائل فدى عايزانى اخدك شوية لعلم الخلايا علشان تعرف انا بنيت حكمى على اي اساس

خلايا راحة اليد هى خلايا خاصة وليست مثل اى خلايا جلد فهى قليلة الكيراتين وليس تحتها اى طبقة دهنية ولا تحتوى على بصيلات للشعر مما يجعل المسافات بين الخلايا صغيرة جدا مما لا يسمح بانتشار الماء الزائد عن الحد بين الخلايا
ولما تتعرض للمياه كتير بتمتص هذه المياه مما يؤدى الى انتفاخ الخلايا وبعيد تفرقع وتموت وتتحول الى قشور ناشفة زى ما دينا وصفت بالظبط
بعكس غالبية خلايا الجلد فى باقى انحاء الجسم....المسافات بينها واسعة علشان تسمح بتمدد خلايا الجلد فى ظروف معينة ولما بتمتص مياه كتيرة ... المياه الزائدة دى بتنتشر بين الخلايا ومنها الى الطبقة الدهنية تحت الجلد فما تفرقعش الخلايا ولا تعمل قشور

DaraweeshMySoul 05-06-2009 02:19

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92245)
مش موتيفال ولا جدول بس ولا يهمك

بس التاني افتكر لونه أزرق مش أحمر :teeth_smile:

talhawy 05-06-2009 02:24

واحب اضيف حاجة فى موضوع الكحول وامتصاصه للمياه
قد تكون دى حقيقة كيميائية متفقين عليها ولا خلاف
ولكن مش مع جلد الانسان
جلد الانسان محمى بطبقة كيراتين تمنع منعا تاما خروج مياه خلايا الجلد الا عن طريق القنوات الشرعية (زى ما بيقولوا بتوع السياسة :teeth_smile:) اللى هى قنوات خروج العرق
يعنى لا الكحول ولا غيره يقدر يخرج المياه اللى فى الجلد مادامت طبقة الكيرايتن موجوده وصحية وسليمه

والدليل على ذلك اننا نستخدم الكحول فى التطهير ومابيخرجش الميه من سطح الجلد ولا حاجة بل بالعكس الكحول نفسه لا يمتص اساسا الى الداخل ويبقى على السطح ولذلك فهو يطهر ويقتل البكتريا الضارة

الساعة الآن: 10:42