منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

talhawy 21-07-2009 12:44

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 117936)
ياريت اجاوب انا يا عمو احمد
اصل الدكتور احمد ممكن يسألك اسئله من نوع بتطلعي كام درجه سلم في اليوم وهل العماره فيها درابزين وممكن تنزلي عليه اسهل وكده
ومش بعيد يقولك تلبسي احمر ف احمر علشان الذاكره ترجع لك
شوفي يا انسه شهد
حضرتك مش محتاجه دكتور احمد ولا نصايحه ولا علاج
علاجك مش عند الدكتور للاسف
علاجك عند الجزار وعربيات الكبده والحواوشي واللحمه المفرومه

بلا مخ واعصاب بلا غيره
علاجك في المطبخ
اسمعي كلامي ولما تخفي ابقي ابعتي الحلاوه

طيب تصدق بالله يا ابو عبد العزيز
والله كنت حارد على انسه شهد على طول لانى عارف الشكوى دى واسبابها عند اغلب السيدات

يعنى لازم تقطع على يا عمونا على طول كده

talhawy 21-07-2009 12:49

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahd (المشاركة 117867)
مساء الخير يا دكتور احمد والله انا عايزه استشير حضرتك
انا فى هذه الايام اعانى من فقدان فى الذاكره والنسيان الشديد وعدم التركيز فى اى شى وانا مش عارفه ده شى طبيعى ولا لاازم اذهب الى طبيب مخ واعصاب ارجو الافاده

شوفى يا انسه شهد حكاية النسيان وفقدان الذاكره طبيعى عند اغلب الجنس المخيف ...احم....قصدى اللطيف :74_74:
وده بيكون فى الغالب سببه نقص الهيموجلوبين ونسبة الحديد وبعض الفيتامينات لدى غالبية النساء المصريات ( عقاب ربنا لهم علشان بينكدوا على الرجالة :teeth_smile: )
علشان كده انا حانصح حضرتك انك تزودى من اكل الخضروات والفاكهة وتزودى من اكل السبانخ والتفاح والكبده ومصادر اللحوم الحيوانية
بالاضافة لنوعين دواء حاقولك عليهم
theragan.M tab
وده يتاخد حباية واحده يوميا وهو مقوى عام ومنشط للذاكرة ويحتوى على العديد من الفيتامينات بالاضافة لعنصر الحديد

والنوع التانى هو
Tres orix forte syrp
وده فاتح شهية ومقوى عام وبيتاخد منه ملعقة قبل الاكل بنصف ساعة

shahd 21-07-2009 14:10

[QUOTE=talhawy;118012]شوفى يا انسه شهد حكاية النسيان وفقدان الذاكره طبيعى عند اغلب الجنس المخيف ...احم....قصدى اللطيف :74_74:
وده بيكون فى الغالب سببه نقص الهيموجلوبين ونسبة الحديد وبعض الفيتامينات لدى غالبية النساء المصريات ( عقاب ربنا لهم علشان بينكدوا على الرجالة :teeth_smile: )علشان كده انا حانصح حضرتك انك تزودى من اكل الخضروات والفاكهة وتزودى من اكل السبانخ والتفاح والكبده ومصادر اللحوم الحيوانية
theragan.M tab
وده يتاخد حباية واحده يوميا وهو مقوى عام ومنشط للذاكرة ويحتوى على العديد من الفيتامينات بالاضافة لعنصر الحديد

والنوع التانى هو
Tres orix forte syrp

[/QUOTE
] ههههههههههههههههههة شكرا يا دكتور بس انت شايف ان ده عقاب من ربنا دا احنا النص الحلو اللى من غيره الحياه تخرب
هو انا ناقصه فاتح شهيه دا انا شويه شويه هاكل اللى فى البيت لا تقلق على الشهيه يا دكتور

talhawy 21-07-2009 14:14

[quote=shahd;118021]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 118012)
شوفى يا انسه شهد حكاية النسيان وفقدان الذاكره طبيعى عند اغلب الجنس المخيف ...احم....قصدى اللطيف :74_74:
وده بيكون فى الغالب سببه نقص الهيموجلوبين ونسبة الحديد وبعض الفيتامينات لدى غالبية النساء المصريات ( عقاب ربنا لهم علشان بينكدوا على الرجالة :teeth_smile: )علشان كده انا حانصح حضرتك انك تزودى من اكل الخضروات والفاكهة وتزودى من اكل السبانخ والتفاح والكبده ومصادر اللحوم الحيوانية
theragan.M tab

والنوع التانى هو
Tres orix forte syrp

[/QUOTE
] ههههههههههههههههههة شكرا يا دكتور بس انت شايف ان ده عقاب من ربنا دا احنا النص الحلو اللى من غيره الحياه تخرب
هو انا ناقصه فاتح شهيه دا انا شويه شويه هاكل اللى فى البيت لا تقلق على الشهيه يا دكتور

مش شرط يا انسه شهد
ممكن تكونى بتاكلى فى اليوم 10 ارغفة عيش
بس الجسم ما بيستفيدش منهم وده السبب الرئيسى ان معظم الشعب المصرى عنده انيميا ....بياكل كتير انما بياكل غلط

اهم شئ فى الاكل علشان الجسم يستفيد منه انه يبقى محتوى على كافة العناصر الغذائية المطلوبة وبنسب متوازنة

shahd 21-07-2009 14:25

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 117936)
ياريت اجاوب انا يا عمو احمد
اصل الدكتور احمد ممكن يسألك اسئله من نوع بتطلعي كام درجه سلم في اليوم وهل العماره فيها درابزين وممكن تنزلي عليه اسهل وكده
ومش بعيد يقولك تلبسي احمر ف احمر علشان الذاكره ترجع لك
شوفي يا انسه شهد
حضرتك مش محتاجه دكتور احمد ولا نصايحه ولا علاج
علاجك مش عند الدكتور للاسف
علاجك عند الجزار وعربيات الكبده والحواوشي واللحمه المفرومه

بلا مخ واعصاب بلا غيره
علاجك في المطبخ
اسمعي كلامي ولما تخفي ابقي ابعتي الحلاوه

ههههههههههههههههههههههة
شكرا على النصيحه الغاليه يا ابو شادى ونردهالك فى الافراح وعلى عربيات الكبده والمخ انا خلاص خفيت ومش ناويه اجى العياده تانى
وحلاوتك عندى يا استاذنا

shahd 21-07-2009 14:33

دكتور انا تقريبا الايام ديه مش باكل خالص ولو كلت باخد حاجات بسيطه يعنى فاكهه او قطعة لحمه او فراخ والعيش لا يتعدى النصف رغيف على مدار اليوم كله وبشرب مايه كتير لانى بعمل رجيم بس اللى تعابنى الصداع اللى بيلازمنى طول اليوم بالاضافه الى الشعور بالدوخه والهمدان

talhawy 21-07-2009 15:03

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahd (المشاركة 118024)
دكتور انا تقريبا الايام ديه مش باكل خالص ولو كلت باخد حاجات بسيطه يعنى فاكهه او قطعة لحمه او فراخ والعيش لا يتعدى النصف رغيف على مدار اليوم كله وبشرب مايه كتير لانى بعمل رجيم بس اللى تعابنى الصداع اللى بيلازمنى طول اليوم بالاضافه الى الشعور بالدوخه والهمدان

علشان تعملى ريجيم يا انسه شهد مش معناه انك ما تاكليش حاجة خالص
معناه انك تنظمى الاكل وتقللى من الاكل اللى فيه السعرات الحرارية ولكن تستمرى على الحاجات اللى بتمد الجسم بالطاقة
الصداع اللى عندك ده غالبا حيكون سببه هبوط الضغط (بسبب قلة الاكل المغذى الجسم بالطاقة الاساسية ) علشان كده انا عايزك لما يجيلك الصداع ده قيسى الضغط وقوليلى النتيجة ايه علشان لو الضغط واطى اكتبلك له علاج وزى ما قولتلك نظمى الاكل....لا تاكلى كتير فى حاجات ملهاش لزوم ولا ماتاكليش خالص علشان تعملى ريجيم وانا ناوى فى الفترة الجاية باذن الله تعالى انزل برنامج غذائى كويس لكل اللى عايزين يعملوا ريجيم وعموما انا مسافر اصيف من اول بكره لحد يوم السبت لو عوزتى اى حاجة فى الوقت ده انا سايب رقم تليفونى على البروفايل بتاعى

shahd 21-07-2009 18:37

شكرا على الرد يا دكتور ولو سمحت عايزه دواء يعمل على حرق الدهون الموجوده بالجسم وان شاء الله لو فى جديد فى موضوع الضغط هقول لحضرتك

talhawy 21-07-2009 18:57

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahd (المشاركة 118086)
شكرا على الرد يا دكتور ولو سمحت عايزه دواء يعمل على حرق الدهون الموجوده بالجسم وان شاء الله لو فى جديد فى موضوع الضغط هقول لحضرتك

Sebotrim tab
قرص يوميا صباحا
الحبوب دى بتساعد فى حرق الدهون عند استخدامها مع برنامج غذائى صحيح

shahd 21-07-2009 20:51

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 118091)
sebotrim tab
قرص يوميا صباحا

شكرا يا دكتور بس فين البرنامج

Ahmed88_7 21-07-2009 21:26

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shahd (المشاركة 118118)
شكرا يا دكتور بس فين البرنامج

فى القرص اللى قال عليه

يقصد السي دي يعنى

may 21-07-2009 21:30

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 118091)
sebotrim tab
قرص يوميا صباحا

مع كل الاحترام والتنقدير الحبوب دى اثارها الجانبيه مدمرة وعن تجربه وللاسف اللى وصفها برضه دكتور ولولا رحمه ربنا كانت اتسببت فى كارثه لانها اساسا بتبوظ هرمونات الجسم عند السيدات وبتؤدى لوجود هبوط وصداع مستمر وشعور بالغثيان نصيحه لوجه الله امشوا كتير وبس

الساعة الآن: 15:51