منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

talhawy 25-10-2009 20:04

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الوفآ (المشاركة 179009)

:omg_smile: :omg_smile:

بجد ؟؟

طيب ده بيقوي الذآكرة

مفيش حآجة تضعفهآ :confused_smile:
أو تمحيهآ خآآلص ؟؟؟:72_72:

برده بسيطة يا سارة
عايزه تمحى الذاكرة ..... ريحى دماغك واتمنى النسيان :teeth_smile: وانت بسهولة تنسى
:teeth_smile::teeth_smile:

Amany17 25-10-2009 21:22

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 178993)
ايه
فى ايه
ايه الفزع ده
كل ده علشان بتنسى ..... طيب ماهو كويس وفى مصلحة احمد سمير :74_74::74_74:
ماعلينا
شوفى يا ستى.... حكاية النسيان دى بيكون سببها عند البنات الحلوين الشطورين :teeth_smile: اللى زى حالاتك حاجة من 2.....يا اما ضغوط نفسيه والجسم بيتفاعل معاها لا اراديا من غير ماتحسى عن طريق النسيان ....ودى حلها فى ايدك انت مش فى ايد الطبيب
والسبب التانى وبيكون غالبا عند معظم البنات وهو الانيميا .... ياريت تعملى تحليل هيموجلوبين فى الدم علشان تشوفى لو فى انيميا ولو فى تاخديلها علاج حديد ومقويات
عموما انا حاكتبلك على نوع حبوب مقوى عام ومنشط للذاكرة وحتظبطى وتدعيلى
Arcalion 200 tab
ده تاخدى منه حبايتين بعد الافطار كل يوم وتدعيلى
يالا يا طنط.....امسكى فى رقبة خطيبك وخليه يطلع الفيزيتا بالذوق

طيب البنات الحلوين الشطورين اللي زي حالاتي بيتغذوا كويس وبياكلوا كل حاجة فيها حديد ومش عندهم انيميا
:teeth_smile: :teeth_smile:
امممممممممممممممم
طيب والحبوب دي هاتظبطني حتي لو في ضغوط نفسية
ولا لازم الهدوء؟
وبعدين خطيبي عندك امسك في رقبته زي ما انت عايز
وفي امل اعيش يا دكتور ولا ايه؟
:cry_smile: :cry_smile:

جيهان 25-10-2009 21:27

احمد عايزه استشيرك

انا بردوا علي طول بنسي بس انا فعلا عندي انيميا وكنت باخد فيروجلوبين عشان معدتي مش بتستحمل غيره وبقالي فتره مش بخده زياده علي النسيان اني مش قادره ارفع راسي خالص
وكل شويه عايزه انام وحاسه بصداع انا بقول يمكن الضغط واطي مع الانيميا قولي اعمل ايه عشان بجد تعبانه

talhawy 26-10-2009 01:20

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Amany17 (المشاركة 179082)
طيب البنات الحلوين الشطورين اللي زي حالاتي بيتغذوا كويس وبياكلوا كل حاجة فيها حديد ومش عندهم انيميا
:teeth_smile: :teeth_smile:
امممممممممممممممم
طيب والحبوب دي هاتظبطني حتي لو في ضغوط نفسية
ولا لازم الهدوء؟
وبعدين خطيبي عندك امسك في رقبته زي ما انت عايز
وفي امل اعيش يا دكتور ولا ايه؟
:cry_smile: :cry_smile:

طيب وايه يعنى بتاكلى كويس وبتاكلى حاجات فيها حديد.....هل ده معناه ان مايكونش عندك انيميا ؟؟
مايمكن فى مشاكل فى الهضم مثلا او فى امتصاص الاكل مخليا جسمك مش مستفيد منه

مايؤكدش ان مفيش انيميا غير تحليل الدم.....اعمليه وتعالى كلمينى :teeth_smile:

الحبوب كويسه وحتجيب مفعول حلو معاكى انما الضغوط النفسية دى بقى مش بتاعتى...دى تبع سعادتك

وبالنسبة للبيه اللى عامل نفسه مش شايف علشان مايدفعش انا حاطلع فلوسى منه ولو حتى كان فى سابع ارض

وبالنسبة لحكاية انك تعيشى طبعا فى امل وحسنيه وفتكات وكل حاجة زى ما انت عاوزة

talhawy 26-10-2009 01:26

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيهان (المشاركة 179085)
احمد عايزه استشيرك

انا بردوا علي طول بنسي بس انا فعلا عندي انيميا وكنت باخد فيروجلوبين عشان معدتي مش بتستحمل غيره وبقالي فتره مش بخده زياده علي النسيان اني مش قادره ارفع راسي خالص
وكل شويه عايزه انام وحاسه بصداع انا بقول يمكن الضغط واطي مع الانيميا قولي اعمل ايه عشان بجد تعبانه

انت جاوبتى نفسك يا مدام جيهان
لازم ترجعى تاخدى علاج الحديد تانى وتعملى تحليل دم كل فترة والتانية وتشوفى سبب الانيميا ايه .... ممكن يكون سوء هضم للطعام....او عدم اختيار الطعام المفيد صحيا
وفى سبب للانيميا ناس كتير مش بتاخد بالها منه

معظمنا بعد تناول الطعام مباشرة بيجرى يشرب كوباية شاى....وده اكبر غلط لان فى هذه الحالة الشاى حيمنع امتصاص اى حديد فى الاكل اللى انت لسه واكلاه وحيكسره فى الامعاء
علشان كده لازم تناول الشاى يكون بعد الاكل على الاقل بساعة كاملة

تقدرى تاخدى من نوع الحبوب اللى انا كتبتها لامانى .... هو كويس وانا باكتبه لناس كتير وجايب مفعول ممتاز.....بالنسبة لحكاية الضغط لازم تقيسى الضغط كل يوم بعد الاكل بساعتين لمدة 3 او 4 ايام متواصلة علشان نقدر نقول ان فى مشكلة فعلية فى الضغط

جيهان 26-10-2009 01:29

ياحمد مارديتش علي ليه

bebaaaa 26-10-2009 01:30

حبـــوب آيــه
اخطر حاجه الحبوب اصلا
لانك لما بتبطليها بترجعى لوزنك الطبيعي ويمكن تتخنى كمان

talhawy 26-10-2009 01:32

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيهان (المشاركة 179215)
ياحمد مارديتش علي ليه

انظر للاعلى
وخدى بالك وانت طالعه من السلمة المكسورة

جيهان 26-10-2009 01:34

الف شكر ياحمد انا اصلا مبحبش الشاي خالص كمان جربت حبوب حديد كتير معدتي مش بترتاح الا علي فيروجلوبين لان انا معدتي اصلا تعبانه معرفش اخد حتي المسكنات لان المسكنات هي اللي بوظت معدتي كنت باخد فولتارين حقن لغايه مامعدتي باظت وعملت منظار ومنعت من اي مسكن كمان اي علاج بيتعبني متشكره جدا ياحمد تعبتك معايا

talhawy 26-10-2009 01:37

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جيهان (المشاركة 179219)
الف شكر ياحمد انا اصلا مبحبش الشاي خالص كمان جربت حبوب حديد كتير معدتي مش بترتاح الا علي فيروجلوبين لان انا معدتي اصلا تعبانه معرفش اخد حتي المسكنات لان المسكنات هي اللي بوظت معدتي كنت باخد فولتارين حقن لغايه مامعدتي باظت وعملت منظار ومنعت من اي مسكن كمان اي علاج بيتعبني متشكره جدا ياحمد تعبتك معايا

بصى يا مدام جيهان
ممكن تكون حكاية معدتك دى هى السبب فى عدم هضم البروتينات بشكل جيد وتكون هى سبب الانيميا
علشان كده ياريت تاخدى دواء اسمه Digestin syrp
تاخدى منه معلقة قبل كل اكل بربع ساعة
ده مهضم وبيسهل امتصاص الاكل كويس ويتاخد مع ادوية الحديد

aboshady 26-10-2009 01:39

الايجار لسه مندفعش

جيهان 26-10-2009 01:40

ياحمد انا لما بلاقي معدتي تعباني باخد اسيلوك 75

الساعة الآن: 06:47