منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

TITOO 18-01-2009 00:06

نرجو من ادارة الموقع الموقر فتح قسم خاص بالمرضي النفسيين
لاحسن عددهم كتر دلوقتي والاعراض كالتالي:-
تهيؤات
خيالات
نفاق
رمي بلاء
وان شاء الله القسم ده يشتغل كويس وهيكون جديد من نوعه
ومش موجود باي موقع وبالمرة نكسب ثواب في علاجهم
:d

hanin 18-01-2009 00:11

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titoo (المشاركة 791)
نرجو من ادارة الموقع الموقر فتح قسم خاص بالمرضي النفسيين
لاحسن عددهم كتر دلوقتي والاعراض كالتالي:-
تهيؤات
خيالات
نفاق
رمي بلاء
وان شاء الله القسم ده يشتغل كويس وهيكون جديد من نوعه
ومش موجود باي موقع وبالمرة نكسب ثواب في علاجهم
:d

هههههههههههه

TITOO 18-01-2009 00:39

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 793)
هههههههههههه

ضحكتك يا اخت حنين هههههههههههههههههههههههه
اصل الواحد مش عارف يعمل ايه الصراحة
الواحد قاعد في حاله وتلاقي نوعية من ديه داخلة ترمي بلاها عالواحد
مصحوبة بشوية وهم علي حبة تهيؤات علي شوية كذب فقولت مبدهاش
نقترح بفتح قسم ليهم من النوعية ديه لعل وعسي يلاقوا ضالتهم فيه
ويتوب علينا ربنا منها قصدي منهم
ههههههههههههههههههههه
:d

hanin 18-01-2009 01:02

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titoo (المشاركة 805)
ضحكتك يا اخت حنين هههههههههههههههههههههههه
اصل الواحد مش عارف يعمل ايه الصراحة
الواحد قاعد في حاله وتلاقي نوعية من ديه داخلة ترمي بلاها عالواحد
مصحوبة بشوية وهم علي حبة تهيؤات علي شوية كذب فقولت مبدهاش
نقترح بفتح قسم ليهم من النوعية ديه لعل وعسي يلاقوا ضالتهم فيه
ويتوب علينا ربنا منها قصدي منهم
ههههههههههههههههههههه
:d


ادعيلهم ربنا يهديهم ويطهر نفوسهم

talhawy 18-01-2009 01:07

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymandyab (المشاركة 552)
نفهم من كده ان تاثيره زي الفياجرا؟؟؟؟

لا يا استاذ ايمن
السيبوترامين يسبب ارتفاع ضغط الدم بس مش بصورة مرضية ده لو خده انسان عادى...اما لو اخده واحد اساسا مريض بارتفاع ضغط الدم هنا بقى ممكن يدخله فى مشكلة

الفياجرا حاجة تانية خالص واسلوب عمل مختلف ومابترفعش الضغط

hanin 18-01-2009 01:49


يا دكتور احمد
انا عندي شكوى
معدتي بتوجعني جامد جدا لما بجوع احيانا مش بحس بالجوع بس بعرف اني جعانة من وجع معدتي لما باكل الوجع بيفضل مستمر

hanin 18-01-2009 01:58

يعني دخلت العيادة ومفيش حد؟
هو الدكتور فين؟

talhawy 18-01-2009 02:21

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 847)

يا دكتور احمد
انا عندي شكوى
معدتي بتوجعني جامد جدا لما بجوع احيانا مش بحس بالجوع بس بعرف اني جعانة من وجع معدتي لما باكل الوجع بيفضل مستمر

ياسلام
يعنى تمشى فى سكة الاعشاب وتخطفى زباينا وبعد شوية الاقيكى فى العيادة
ماشى

على العموم هو بالرغم من ان الاعراض عندك غريبة شوية وخصوصا انك بتقولى لما بتاكلى الوجع بيفضل مستمر
بس انا حاقولك على حاجة....هو الموضوع شكله كده عبارة عن افراز زيادة عن الطبيعى للحمض فى المعدة لفترات طويلة وده بيسبب الالم والمشكلة عندك انه مش مرتبط بنوع اكل معين(على حسب كلامك) ده بيجى قبل الاكل
وعلى فكرة الاعراض دى بتاخدنى لجزئية حابقى اتناقش فيها معاكى بعد ماتعملى الاتى...وتقوليلى ايه النتيجة بعد فترة

1-حتاخدى رانتيدين حبوب مرتين او 3 مرات فى اليوم قبل الاكل بربع ساعة (الاول تبدئى ب3 وبعدين لقيتى اثره كويس وسريع تنزلى لحبايتين)
الحبوب دى بتريح المعده...وتقلل الالم وتقلل افراز الحمض
2- حتقللى من الدهنيات والزيوت المشبعة فى الاكل تماما وتزودى اكل الخضروات لانها تحتوى على الياف

الحبوب حتاخديها لمدة اسبوع وبعدين تقوليلى النتيجة بالتفصيل
هل الالم حيخف خالص ولا حيقل ولا مفيش نتيجة؟؟

talhawy 18-01-2009 02:23

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 857)
يعني دخلت العيادة ومفيش حد؟
هو الدكتور فين؟

الصبر يا بتوع الاعشاب
الصبر يا اهل الصبر

:):)

افندينا 19-01-2009 01:53

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 847)

يا دكتور احمد
انا عندي شكوى
معدتي بتوجعني جامد جدا لما بجوع احيانا مش بحس بالجوع بس بعرف اني جعانة من وجع معدتي لما باكل الوجع بيفضل مستمر

ألف سلامة يا حنين وعلي فكرة ده من كتر ما بتحطي بيض علي وشك بس لازم الاول تعرفينا البيض مسلوق ولا أومليت

افندينا 19-01-2009 01:55

ما تفتحولنا منتدي للمهندسين

talhawy 22-01-2009 09:59

هذه أغذية تخلصك من الاحباط وتحسن مزاجك



· إن الحفاظ على نسبة سكر ثابتة في الدم تساعد على إبقاء الإنسان متوازنا. يجب اتباع نظام غذائي متوازن بحيث يحتوي على الكربوهيدرات في كل وجبة إضافة إلى تناول وجبات صغيرة على امتداد النهار بدل تناول وجبة واحدة في اليوم، بهذه الطريقة يحافظ الإنسان على مستوى سكر ثابت طوال النهار.

أما أهم الوجبات الخفيفة التي ينصح بتناولها خلال النهار فهي كالآتي:

· تناول حليب الصويا

· البسكويت المصنوع من الحبوب الكاملة

· الخضار الطازجة

· شوربة العدس

· الفواكه الطازجة و المجففة

· الموز

أهم الأشياء التي يجب عملها والأشياء التي يجب الابتعاد عنها :

· يجب تناول بدائل البروتينات والمعادن بشكل يومي

· يجب ممارسة التمارين الرياضية بشكل يومي

· يجب شرب الكثير من الماء والسوائل خلال النهار

· يجب تناول المزيد من السمك

· يجب عدم تناول الكافيين أو التخفيف منه إلى الحد الأدنى

· يجب عدم شرب الكحول

· يجب عدم تناول السكريات والحلوى بإفراط.

هذا ومن جانب آخر وحول المزيد من فوائد زيت السمك العديدة يقول الباحثون إن تناول زيت السمك يوميا من شأنه أن يعزز من فعالية الأدوية المضادة للكآبة وحتى الحلول مكانها.

فقد أظهرت دراسة حديثة أن الأشخاص الذي أضافوا جرعة يومية من الأحماض الدهنية Omega-3 إلى العلاج الذي يتناوله بانتظام ضد الكآبة، أظهروا تحسنا ملحوظاً في الأعراض التي تبدو عليهم بما في ذلك القلق، مشاكل النوم، الحزن، عدم الرغبة الجنسية والميل للانتحار.

وعلى الرغم من توفر عدد من الأدوية الفعالة لعلاج الكآبة، فإن معظم هذه الأدوية تفيد القليل من المرضى أو أن لها أعراضاً جانبية تجعل مستخدمها يتوقف عن تناولها، وقد أدى ذلك بدوره إلى حث الباحثين على السعي للحصول على طرق جديد لمعالجة المرض أو زيادة فعالية الأدوية الحالية.

كذلك أشارت دراسات سابقة إلى أن الأشخاص المصابين بالكآبة لديهم أحماضاً دهنية أقل من المستوى الطبيعي ومن الجدير بالذكر أن هذه الأحماض تلعب دورا فاعلا في الحفاظ على وظيفة الدماغ الطبيعية.

مانو2000 23-01-2009 03:45

مبروك العقد الجديد ياباشا
وان اشاء الله التوفيق

talhawy 23-01-2009 14:05

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مانو2000 (المشاركة 3055)
مبروك العقد الجديد ياباشا
وان اشاء الله التوفيق


الله يبارك فيك يا عبده
وربنا يبعدك عننا يا عم
:p:p

جنيد 23-01-2009 14:49

طيب اللي عنده ضغط و سكر و كوليسترول و بيدخن و معدل الجسم 34 و بيشجع الإسماعيلي

أعتقد مالهوش غير يستنى أمر الله

talhawy 23-01-2009 14:56

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنيد (المشاركة 3149)
طيب اللي عنده ضغط و سكر و كوليسترول و بيدخن و معدل الجسم 34 و بيشجع الإسماعيلي

أعتقد مالهوش غير يستنى أمر الله

الامل فى ربنا كبير يا استاذ محمد
وبعدين لا ياس مع الرايق ابدا ابدا


44664466

yasser adriano 23-01-2009 15:13

دكتور احمد ممكن اطلب من حضرتك
علاج للصدفية

talhawy 23-01-2009 15:33

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser adriano (المشاركة 3167)
دكتور احمد ممكن اطلب من حضرتك
علاج للصدفية

الصدفية يا استاذ ياسر مرض مزمن زى السكر والضغط وهكذا
وفى علاجات كتير واساليب طبية كتير كلها تعمل فى هذا الاتجاه ولكن الى الان لم يثبت احدها نجاحا بنسبة 100% فى ازالة كل اثار الصدفية
انما والحمد لله نسبة الشفاء والقضاء على معظم اعراض الصدفية حاليا عالية بالمقارنة بزمان

وحاقول لحضرتك على بعض العلاجات المستخدمة حاليا للصدفية

1- الكورتيزون
يتم وصف الكورتيزون على شكل كريمات ، مراهم أو محاليل للسيطرة على حالات مرضية معينة . ويجب أخذ بعض الاحتياطات عند استخدامه في بعض المناطق الحساسة مثل الوجه – الفخذ – الأعضاء التناسلية – كما في المرفقين – فروة الرأس وغيرها ، ويجب اتباع تعليمات الطبيب الخاصة بها . وذلك لامكانية حصول مضاعفات جانبية من الكورتيزون مثل تقليل سماكة الجلد والتورم واختلاف لون الجلد . ان التوقف المفاجئ عن استخدام العلاج قد يؤدي الى تفجر المرض من جديد وانتشاره ، ومن الممكن ان يصبح المرض مقاوم للعلاج بعد فترة من الزمن . قد يلجأ الطبيب الى حقن بعض المناطق التي يصعب علاجها ، وتكون هذه الحقن بكميات محدودة جداً وقليلة وذلك لتجنب حصول مضاعفات جانبية .
2- الانثرالين
وهو علاج جيد للحالات الشديدة والبقع السميكة من الصدفية ، وقد يؤدي الى تهيج الجلد وتغيير لون الجلد مؤقتاً ، ولكن مع التطور الحديث للعلاج فأصبح بالامكان تفادي هذه التأثيرات الجانبية
3-فيتامين د
ويصرف عن طريق الوصفات الطبية ، حيث ان فيتامين (د) الموجود في الصيدليات ومحلات السوبرماركت والتي يباع دون وصفة طبية لا يساعد في الشفاء والعلاج للصدفية . ويفيد هذا العلاج حالات الصدفية المحدودة في الجسم بالاضافة لعلاجات اخرى . ويستخدم العلاج بكميات قليلة لتجنب التأثيرات الجانبية
4-الريتنويدز Retinoids
عبارة عن وصفة فيتامين (أ) كمرهم موضعي يستعمل بالتزامن مع كريم الستيرويد لمعاجلة الصدفية الموضعية . لا يجب على النساء الحوامل ان يستخدموا هذا العلاج .
5-قطران الفحمcoal tar
ويستخدم لعلاج المناطق التي يصعب علاجها في الصدفية وهو علاج قديم .
6-علاج جوكيرمان Goeckerman Treatment
هو عبارة عن استعمال سائل قطران الفحم مع الاشعة فوق البنفسجية لعلاج الحالات الشديدة من الصدفية . ويجري هذا العلاج داخل المراكز الطبية المتخصصة .
7-العلاج الضوئي
: قد يكون ضوء الشمس والاشعة فوق البنفسجية مفيدة لعلاج حالات الصدفية التي تصيب جميع مناطق الجسم ، والتي تجرى تحت اشراف طبي وفي المراكز المتخصصة لهذا العلاج . ويجب إستشارة الطبيب قبل التعرض لأشعة الشمس الطبيعية للحيلولة دون التعرض لمضاعفات .
8-البوفا Puva
لأشعة الشمس الطبيعية للحيلولة دون التعرض لمضاعفات . البوفا Puva : يعتبر علاج البوفا فعالاً لما نسبته 85-90 % من حالات الصدفية ، ويستخدم هذا العلاج عند عدم استجابة الصدفية للعلاجات الاخرى وانتشارها . يتم اعطاء المريض دواء يسمى ( Psoralen ) السورالين وبعد ذلك يتم تعريضه الى كميات محددة من الاشعة فوق البنفسجية وقد يتم عمل حوالي 25 جلسة علاج على مدى شهرين او ثلاثة للبدء بالحصول على نتائج .

طبعا يا استاذ ياسر فى ادوية لما بتتاخد بيكون من اثارها الجانبية انها تسبب زيادة فى اعراض الصدفية لمن عنده المرض اساسا بس بصورة خفيفة

*بعض الادوية التى تسبب زيادة في الصدفية
الدواء غالبا ما يوصف فى
- Beta – blockers e.g. propranolol, atenolol - فرط ضغط الدم – اﻟﻨبحة الصدرية
- Non – steroidal anti-inflammatory drugs e.g. indomethacin. Naproxen - التهاب المفاصل – الألام العامة مثل التهلب و ألم الأسنان
- Lithium - الأعراض النفسية مثل الاكتئاب و الهوس
- Chloroquine - الملاريا و بعض الأمراض الجلدية مثل الحزاز و حساسية الشمس

عموما طبعا زى ماحضرتك شفت كده الاساليب العلاجية والادوية كتيرة علشان كده مريض الصدفية لازم يتابع اولا باول مع طبيب جلدية متخصص يقوم باختيار اسلوب العلاج المناسب والمريض لازم يتحمل ويصبر على طول فترة العلاج انما باذن الله النتائج حاليا جيدة ومشجعة جدا جدا

yasser adriano 23-01-2009 15:46

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 3184)
الصدفية يا استاذ ياسر مرض مزمن زى السكر والضغط وهكذا
وفى علاجات كتير واساليب طبية كتير كلها تعمل فى هذا الاتجاه ولكن الى الان لم يثبت احدها نجاحا بنسبة 100% فى ازالة كل اثار الصدفية
انما والحمد لله نسبة الشفاء والقضاء على معظم اعراض الصدفية حاليا عالية بالمقارنة بزمان

وحاقول لحضرتك على بعض العلاجات المستخدمة حاليا للصدفية

1- الكورتيزون
يتم وصف الكورتيزون على شكل كريمات ، مراهم أو محاليل للسيطرة على حالات مرضية معينة . ويجب أخذ بعض الاحتياطات عند استخدامه في بعض المناطق الحساسة مثل الوجه – الفخذ – الأعضاء التناسلية – كما في المرفقين – فروة الرأس وغيرها ، ويجب اتباع تعليمات الطبيب الخاصة بها . وذلك لامكانية حصول مضاعفات جانبية من الكورتيزون مثل تقليل سماكة الجلد والتورم واختلاف لون الجلد . ان التوقف المفاجئ عن استخدام العلاج قد يؤدي الى تفجر المرض من جديد وانتشاره ، ومن الممكن ان يصبح المرض مقاوم للعلاج بعد فترة من الزمن . قد يلجأ الطبيب الى حقن بعض المناطق التي يصعب علاجها ، وتكون هذه الحقن بكميات محدودة جداً وقليلة وذلك لتجنب حصول مضاعفات جانبية .
2- الانثرالين
وهو علاج جيد للحالات الشديدة والبقع السميكة من الصدفية ، وقد يؤدي الى تهيج الجلد وتغيير لون الجلد مؤقتاً ، ولكن مع التطور الحديث للعلاج فأصبح بالامكان تفادي هذه التأثيرات الجانبية
3-فيتامين د
ويصرف عن طريق الوصفات الطبية ، حيث ان فيتامين (د) الموجود في الصيدليات ومحلات السوبرماركت والتي يباع دون وصفة طبية لا يساعد في الشفاء والعلاج للصدفية . ويفيد هذا العلاج حالات الصدفية المحدودة في الجسم بالاضافة لعلاجات اخرى . ويستخدم العلاج بكميات قليلة لتجنب التأثيرات الجانبية
4-الريتنويدز retinoids
عبارة عن وصفة فيتامين (أ) كمرهم موضعي يستعمل بالتزامن مع كريم الستيرويد لمعاجلة الصدفية الموضعية . لا يجب على النساء الحوامل ان يستخدموا هذا العلاج .
5-قطران الفحمcoal tar
ويستخدم لعلاج المناطق التي يصعب علاجها في الصدفية وهو علاج قديم .
6-علاج جوكيرمان goeckerman treatment
هو عبارة عن استعمال سائل قطران الفحم مع الاشعة فوق البنفسجية لعلاج الحالات الشديدة من الصدفية . ويجري هذا العلاج داخل المراكز الطبية المتخصصة .
7-العلاج الضوئي
: قد يكون ضوء الشمس والاشعة فوق البنفسجية مفيدة لعلاج حالات الصدفية التي تصيب جميع مناطق الجسم ، والتي تجرى تحت اشراف طبي وفي المراكز المتخصصة لهذا العلاج . ويجب إستشارة الطبيب قبل التعرض لأشعة الشمس الطبيعية للحيلولة دون التعرض لمضاعفات .
8-البوفا puva
لأشعة الشمس الطبيعية للحيلولة دون التعرض لمضاعفات . البوفا puva : يعتبر علاج البوفا فعالاً لما نسبته 85-90 % من حالات الصدفية ، ويستخدم هذا العلاج عند عدم استجابة الصدفية للعلاجات الاخرى وانتشارها . يتم اعطاء المريض دواء يسمى ( psoralen ) السورالين وبعد ذلك يتم تعريضه الى كميات محددة من الاشعة فوق البنفسجية وقد يتم عمل حوالي 25 جلسة علاج على مدى شهرين او ثلاثة للبدء بالحصول على نتائج .

طبعا يا استاذ ياسر فى ادوية لما بتتاخد بيكون من اثارها الجانبية انها تسبب زيادة فى اعراض الصدفية لمن عنده المرض اساسا بس بصورة خفيفة

*بعض الادوية التى تسبب زيادة في الصدفية
الدواء غالبا ما يوصف فى
- beta – blockers e.g. Propranolol, atenolol - فرط ضغط الدم – اﻟﻨبحة الصدرية
- non – steroidal anti-inflammatory drugs e.g. Indomethacin. Naproxen - التهاب المفاصل – الألام العامة مثل التهلب و ألم الأسنان
- lithium - الأعراض النفسية مثل الاكتئاب و الهوس
- chloroquine - الملاريا و بعض الأمراض الجلدية مثل الحزاز و حساسية الشمس

عموما طبعا زى ماحضرتك شفت كده الاساليب العلاجية والادوية كتيرة علشان كده مريض الصدفية لازم يتابع اولا باول مع طبيب جلدية متخصص يقوم باختيار اسلوب العلاج المناسب والمريض لازم يتحمل ويصبر على طول فترة العلاج انما باذن الله النتائج حاليا جيدة ومشجعة جدا جدا

يا دكتور انا اعرف فعلا ان الكورتيزون اضراره اكتر من فوائده
فهل الادوية التانية لها ايضا اضرار كالكورتيزون؟؟؟؟؟؟
وايهم افضل من الناحية العلاجية وقلة اثارها الجانبية التى يمكن تجنبها ؟؟؟؟؟؟؟
وما راى حضرتك فى المرهم اللى اسمه اللوريد ؟؟؟؟؟؟؟
وعلى العموم اشكر حضرتك على هذه الافادة القيمة

talhawy 23-01-2009 18:35

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yasser adriano (المشاركة 3187)
يا دكتور انا اعرف فعلا ان الكورتيزون اضراره اكتر من فوائده
فهل الادوية التانية لها ايضا اضرار كالكورتيزون؟؟؟؟؟؟
وايهم افضل من الناحية العلاجية وقلة اثارها الجانبية التى يمكن تجنبها ؟؟؟؟؟؟؟
وما راى حضرتك فى المرهم اللى اسمه اللوريد ؟؟؟؟؟؟؟
وعلى العموم اشكر حضرتك على هذه الافادة القيمة

الكورتيزون يا استاذ ياسر له اثار جانبية زى ما حضرتك قلت ولكن عند استعماله بطرق تجعله يدخل مجرى الدم اما عند استعماله ككريم او مرهم موضعى لفترات قصيرة او بجرعات محسوبة فلا ضرر منه اطلاقا

بالنسبة لهذه الطرق والعلاجات المختلفة فكلهم يتساووا من ناحية القيمة العلاجية ولكن تاثيرهم يختلف من شخص لاخر ولذلك يجب على الشخص ان يتابع مع طبيب جلدية وهو الذى يحدد له اسلوب العلاج الذى يتماشى معه سواء حياتيا او جسميا
وغالبا ما يكون العلاج باستخدام طريقتين او 3 مجتمعين مما ذكرت بالماخلة السابقة وكل على حسب رؤية الطبيب المعالج واستجابة جسم المريض للعلاج

بالنسبة لمرهم اللوريد اللى حضرتك ذكرته .....على ما اسمع انه مرهم اخترعته طبيبة مصرية وجاب نتائج ايجابية مع بعض المرضى ونتائج سلبية مع البعض الاخر ولذلك نتائجه غير ثابته علميا فى النشرات الطبية على حد علمى

وكل الطرق اللى انا ذكرتها لحضرتك فى المداخلة السابقة هى الطرق الثابتة حتى الان فى جميع النشرات الطبية لعلاج الصدفية



abeer 23-01-2009 21:26

[
COLOR="Purple"]انا اول مره اشوف التوبك ده
واول مره اعرف ان عندنا عياده
والله حاجه جميلة جدا
واكيد هاكون زبونه دائمه:p
[/COLOR
]

abeer 23-01-2009 21:30

دكتور احمد
اول سؤال عندى عن الحجامه
يا ترى ايه رأيك فيها
وهل ليها اى اضرار

talhawy 24-01-2009 00:47

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abeer (المشاركة 3338)
[
color="purple"]انا اول مره اشوف التوبك ده
واول مره اعرف ان عندنا عياده
والله حاجه جميلة جدا
واكيد هاكون زبونه دائمه:p
[/color
]

اهلا اهلا يا مدام عبير
زبونة ايه بس....الشخصيات الجميلة اللى زى حضرتك هم اخر ناس عايزينهم يبقوا زباين العيادة

talhawy 24-01-2009 00:57

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abeer (المشاركة 3341)
دكتور احمد
اول سؤال عندى عن الحجامه
يا ترى ايه رأيك فيها
وهل ليها اى اضرار

الحجامة يا مدام عبير هى وسيلة علاجية قديمة لازالت تستخدم حتى وقتنا هذا فهى تعالج الامراض الغير ميكروبية فى الجسم ولكن باسلوب خادع

بمعنى انه لو كان لديك اى مرض داخلى فى الجسم(غير ميكروبى مثل الام المفاصل والعظام او التهابات عضوية وما يشبه ذلك) وذهبتى لعمل الحجامة كل ما فى الامر انه يتم تعريض الطبقة السطحية من جلد الانسان لدرجة حرارة عالية ويتم سحب دم فاسد منها وما الى ذلك من اساليب الحجامة ومايشبهها من اساليب علاجية مثل كاسات الهواء والابر الصينية وما الى ذلك
ومع هذه الاساليب يشعر المريض براحة فورية وسريعة ويتوقف الالم الناشئ عن المرض الاصلى فيظن المريض انه قد شفى

ولكن كل الموضوع انه عبارة عن تحويل انتباه للمخ البشرى عن مصدر الالم....فمثلا كانت مفاصل الركبة هى المؤلمه لسبب ما....فجاة ياتى الالم من سطح الجلد وده يربك المخ البشرى ويشغله عن الالم القديم بنوع ومكان جديد من الالم فلا يحس بالالم فى المكان القديم....فيظن المريض انه شفى من المرض الاصلى

ولذلك كل من جرب هذه الاساليب العلاجية الخادعة يحس بتحسن وقتى من مرضه الاصلى ولكن بعد فترة قصيرة يعود المرض مرة اخرى وربما اشد مما كان عليه فى السابق

AYMANDYAB 24-01-2009 01:21

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 2567)
هذه أغذية تخلصك من الاحباط وتحسن مزاجك

سيبوكو بقى من الحبوب والاغذية والكلام ده

انتوا فاتحين العيادة تغنوا على الاخوة اعضاء المنتدى ولا إيه

أنا بقى أقولهم الحقيقة الواقعية

افضل طريقة تخلصك من الاحباط وتحسن مزاجك

تتجوز على مراتك

واحده شعرها اصفر وعينيها زرقة وبيضا قشطه

إنما هاتقوللي طب وأغذية

كلام لا هايودي ولا يجيب

لامؤاخذه

talhawy 24-01-2009 01:34

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymandyab (المشاركة 3454)
سيبوكو بقى من الحبوب والاغذية والكلام ده

انتوا فاتحين العيادة تغنوا على الاخوة اعضاء المنتدى ولا إيه

أنا بقى أقولهم الحقيقة الواقعية

افضل طريقة تخلصك من الاحباط وتحسن مزاجك

تتجوز على مراتك

واحده شعرها اصفر وعينيها زرقة وبيضا قشطه

إنما هاتقوللي طب وأغذية

كلام لا هايودي ولا يجيب

لامؤاخذه

هو انا لسه شفت الاولانية لما افكر فى التانية

فكرتنى ليه بالجواز.....ما انا كاتم فى قلبى وصابر و ساكت
:(:(:(

AYMANDYAB 24-01-2009 02:04

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 3457)
هو انا لسه شفت الاولانية لما افكر فى التانية

فكرتنى ليه بالجواز.....ما انا كاتم فى قلبى وصابر و ساكت
:(:(:(

صدقني انت خدها من قاصرها

اتجوز واحده حسب اختيار الحاجه او اختك وعيش زي كل الرجاله العاديين

وواحده زي ماقولتلك وعيش زي كل الرجاله المتهنيين

عيش واتهنى أوعى تكتم في قلبك

بس انت لسه صغير على الهم

خليك في العيادة والفياجرا والخضروات ذات الألياف .. مؤقتا

وبكره ربك هايفرجها



talhawy 24-01-2009 02:51

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymandyab (المشاركة 3466)
صدقني انت خدها من قاصرها

اتجوز واحده حسب اختيار الحاجه او اختك وعيش زي كل الرجاله العاديين

وواحده زي ماقولتلك وعيش زي كل الرجاله المتهنيين

عيش واتهنى أوعى تكتم في قلبك

بس انت لسه صغير على الهم

خليك في العيادة والفياجرا والخضروات ذات الألياف .. مؤقتا

وبكره ربك هايفرجها



ايه ده
يعنى ما اعملش زى الافلام
ولا فى
اااااحححححممممممدددددددد.....مممممممنننننننننننىىى ىى
حاقضيها بيتى كده على طول

aboshady 24-01-2009 06:38

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 3494)
ايه ده
يعنى ما اعملش زى الافلام
ولا فى
اااااحححححممممممدددددددد.....مممممممنننننننننننىىى ىى
حاقضيها بيتى كده على طول



الله الله
هو انت قلبت العياده لموقع زواج ولا ايه

مستعجل ع الهم يا خويا
وهو كمان بيقولك شقرا وعيون زرقا

اتضح ان ايمن مالوش غير في المداخلات بالمتر وبس

انا حسألك سؤال يا دكتور احمد
انت تقدر تشرح او تقولي الفرق بين الفراخ البيضاء والفراخ البلدي ؟؟

الاجابه والسؤال ف بعض

خليك في البلدي
واسألني انا مدوباهم 00000000000000

افندينا 24-01-2009 15:12

الحقيقة المرة
هي ان الشاب مننا يفضل طول عمرة يذاكر علشان يتخرج و لما يتخرج ينحت نفسة في الشغل علشان يكون نفسه و بعد ما يكون نفسه يتجوز
وبعد ما يتجوز يعيني يكتشف الحقيقة المرة
الي كل المتزوجون ابقوا عليها سرا حتي يقع فيها غير المتزوجون
مش كده ولا ايه

افندينا 24-01-2009 15:13

ويتري بقي يا دكتور احمد بما انك لسة ما اكتشفتش الحقيقه المرة هاتلاقيلنا منها علاج وقائي
مش كده ولا ايه

AYMANDYAB 24-01-2009 15:41

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 3521)
الله الله
هو انت قلبت العياده لموقع زواج ولا ايه

مستعجل ع الهم يا خويا
وهو كمان بيقولك شقرا وعيون زرقا

اتضح ان ايمن مالوش غير في المداخلات بالمتر وبس

انا حسألك سؤال يا دكتور احمد
انت تقدر تشرح او تقولي الفرق بين الفراخ البيضاء والفراخ البلدي ؟؟

الاجابه والسؤال ف بعض

خليك في البلدي
واسألني انا مدوباهم 00000000000000

خليك انت في العتاقي اللي بالكيلو والطن

ماتنصحش الراجل غلط

حب لاخيك ما تحب لنفسك

talhawy 24-01-2009 16:17

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 3521)

الله الله
هو انت قلبت العياده لموقع زواج ولا ايه

مستعجل ع الهم يا خويا
وهو كمان بيقولك شقرا وعيون زرقا

اتضح ان ايمن مالوش غير في المداخلات بالمتر وبس

انا حسألك سؤال يا دكتور احمد
انت تقدر تشرح او تقولي الفرق بين الفراخ البيضاء والفراخ البلدي ؟؟

الاجابه والسؤال ف بعض

خليك في البلدي
واسألني انا مدوباهم 00000000000000

ماهو ده بقى اللى نفسى اعمله احصائية علشان الاوشاعات
مدوباهم..كام بالظبط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

talhawy 24-01-2009 16:18

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة افندينا (المشاركة 3667)
ويتري بقي يا دكتور احمد بما انك لسة ما اكتشفتش الحقيقه المرة هاتلاقيلنا منها علاج وقائي
مش كده ولا ايه

مش لما اجرب المرض بنفسى ابقى اشوف له علاج

talhawy 24-01-2009 16:21

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymandyab (المشاركة 3681)
خليك انت في العتاقي اللي بالكيلو والطن

ماتنصحش الراجل غلط

حب لاخيك ما تحب لنفسك

ماهو المشكلة انه مابيغلطش
عمره ماغلط ولا نزل غير واقف...استاذ كبير فى الموضوع ده

4466446644664466

افندينا 24-01-2009 16:35

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 3706)
مش لما اجرب المرض بنفسى ابقى اشوف له علاج

ممكن تسأل الواد دنجل اللي عرف الحقيقه المرة
وعلي رأي المثل اسأل مجرب ولا تسأل طبيب

talhawy 25-01-2009 00:59

الحق يا ابنى ناملك ساعتين قبل العمر ما يخلص(كلمة مأثورة للعبد لله)



النوم: سر طول عمر النساء مقارنة بالرجال

الحصول على قسط وافر من النوم الجيد والمريح يلعب دورا هاما في الوقاية من الإصابات السرطانية ومكافحتها.. فقد كشفت دراسة حديثة عن وجود ارتباط بين قلة النوم أو سوء نوعيته وزيادة مخاطر الإصابة بالأورام.
وقال الباحثون إن قلة النوم تشوش وتعطل الأنماط الطبيعية لهرمونات معينة في الجسم تؤثر على الخلايا السرطانية، فيتسبب هذا الخلل الهرموني في إضعاف الدفاعات الطبيعية المضادة لتطور السرطان وانتشاره.
وأوضح هؤلاء في مجلة "علوم الدماغ والسلوك والمناعة"، أن هرمونات الكورتيزول والميلاتونين والاستروجين تلعب دورا مهما في تحديد احتمالات تعرّض الشخص للإصابة بالأورام الخبيثة، مشيرين إلى أن تشويش أنماط النوم يسبب خللا سريعا في التوازن الهرموني الذي يشجع بدوره نمو الأورام.
وكانت الدراسات العلمية قد أثبتت أن النوم الجيد هو سر الحياة الطويلة عند النساء مقارنة بالرجال، وأن الحرمان من النوم يؤثر على مستويات الهرمونات ويعمل على إنتاج الكيماويات المؤذية في الجسم.
ولفت الباحثون إلى أن عادات النوم عند النساء تطورت بصورة طبيعية لتساعدهن على التأقلم والتكيف مع بكاء الأطفال الصغار الذين يستيقظون بشكل متكرر أثناء الليل، وهذا ما يفسّر سبب بقاء النساء، بشكل عام، على قيد الحياة مدة أطول من الرجال


semsemsemsem 25-01-2009 19:44

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 198)
مش حتفرق كتير والله يا استاذ هشام
انا هنا اخوكم الصغير


:):)

السلام عليكم
مايقدرش يا كروان يحط د قبل اسمه لسه بدرى عليه لما يحط الدال ولو حطها مش هانعرف نكلمه
ازيك يا دكتور والله وتجمعنا تانى ياقمر

semsemsemsem 25-01-2009 20:04

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymandyab (المشاركة 3681)
خليك انت في العتاقي اللي بالكيلو والطن

ماتنصحش الراجل غلط

حب لاخيك ما تحب لنفسك

على فكرة ابو شادى بيتكلم صح مافيش احسن من البلدى البيض امات عيون زرق دول ما تاخدش منهم اى حاجة دول عرايس حلاوه الجمال بجد هو الجمال المصرى والنكد بجد بده من بنت بلدك
لما بنت بلدك تنكد عليك هاتعرف تنكد عليك صح لانها عارفة الكيميا بتاعتك مش التانية اللى ماتعرفش حاجة
44664466

talhawy 26-01-2009 01:54

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 4376)
السلام عليكم
مايقدرش يا كروان يحط د قبل اسمه لسه بدرى عليه لما يحط الدال ولو حطها مش هانعرف نكلمه
ازيك يا دكتور والله وتجمعنا تانى ياقمر


استاذ ضياء الغالى علينا جميعا
اهلا بيك يا باشا وواحشنى جدا جدا


الساعة الآن: 22:33

Powered by vBulletin ®

Security byi.s.s.w