منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

hanin 03-06-2009 20:36

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 91497)
الحمد لله....زبون ....علشان ابو عبد العزيز مايضحكش علينا ويقول علينا عيادة بتنش

شوفى يا حنين....الصداع له اسباب كتيرة جدا ولكنها خاصة جدا لدى الفتيات (الجنس اللطيف يعنى :teeth_smile:) غير اسبابه الشائعة عند الرجال

1-الارهاق البدنى ودى حلها الراحة وشرب سوائل دافية مع مسكن

2-انخفاض الضغط.....كثير من الفتيات يعانين من انخفاض الضغط وذلك لاسباب كيميائية وفسيولوجيه تميز جسد الفتاة عن الرجل ولذلك يجب قياس الضغط وفى حالة ثبوت انخفاضه يؤخذ علاج لهذه الحالة

3-القلق النفسى والتوترات العصبية....وطبعا كلنا عارفين ان النساء عندهم شوية حساسة زيادة شويتين وعلاجها زى النقطة الاولى

4-الانيميا ونقص الهيموجلوبين .... وهى شئ شائع جدا لدى السيدات بسبب فقدان دماء الحيض شهريا ويتم علاجها بتناول الاغذية المحتوية على الحديد(مثل الكبدة والتفاح والسبانخ) وايضا تناول بعض المقويات الدوائية المحتوية على فيتامينات وحديد

يا نهاااااااااااااااااااار
طب انا بقى عندي كل ده
اعمل ايه؟
اكل واشرب كل الحاجات دي؟

دينونا 03-06-2009 20:37

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 91523)
ولو مش افيلابل يا دندن
ده احنا علشان خاطرك نبقى افيلابل غصب عن عينينا وبعدين ما انا حاطط نمرة تلفون العمده حدانا فى الكفر
يعنى اللى عايز حاجة يتصل على طول

بالنسبة لحكاية راحة ايدك اللى بقت خشنة وبتقشر دى منتشرة عند البنات علشان طول النهار حاطين ايديهم فى المياه علشان الطبيخ والتنضيف والغسيل والحاجات بتاعتكم دى
علشان كده انصحك تلبسى جوانتى اثناء شغل البيت
وسيبك من اى كريم اوماركة تجارية فى الهجايس .....روحى الصيدلية واشترى جلسرين طبى خالص....بيتباع فى ازازة صغيرة كده....عن تجربة شخصية ده افضل مستحضر لنعومة البشرة....تدهنى مننه مرتين يوميا صبح وليل وتدعيلى

بالنسبة للبتاع التانى اللى قلتى عليه بالعنجلزى ده اللى اسمه الصن بلوكر فيه كريم اسمه sunblock
ده من احسن المستحضرات اللى بتمنع اشعة الشمس الضارة وتستخدمى معاه لوسيون اسمه Spectraban Lotion

وسلامتك من الشمس يا جدتى دينا

ميرسى جداااااااا يا طبيب يا سكر انت
بس يا قمرى انا اصلا مش بحط ايدى فى المياة خالص :angel_smile:
يعنى مليش فى غسيل المواعين والحركات دى :shades_smile:

انا حتى بستعمل صابون دوف وصابون سائل للايدى ديتول
عشان العدوى والحركات دى

يعنى مش من المياة والصابون
انا خايفة يكون مرض جلدى :cry_smile:

talhawy 03-06-2009 20:43

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 91531)
يا نهاااااااااااااااااااار
طب انا بقى عندي كل ده
اعمل ايه؟
اكل واشرب كل الحاجات دي؟

ايوه
تاخدى كل الحاجات دى
خلونا نشتغل بقى وبطلوا بخل

:74_74::74_74::74_74:

talhawy 03-06-2009 20:45

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 91534)

عشان العدوى والحركات دى

مش شرط يا دندن تكونى حاطه ايدك فى الميه على طول علشان غسيل مواعين او شغل البيت
فى بنات بيكون عندهم قابلية لتاثر جلد الايد بالمياه حاجة كده خاصة بالجينات فى خلايا الجلد وطبيعة الخلايا دى اللى بتختلف من انسان للتانى

الموضوع مش مرض جلدى ولا حاجة....ماتخافيش

hanin 03-06-2009 20:48

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 91538)
ايوه
تاخدى كل الحاجات دى
خلونا نشتغل بقى وبطلوا بخل
:74_74::74_74::74_74:

ماشي يا دكتور
اما نشوف اخرتها

darwishing 03-06-2009 20:55

يا دكتور احمد

افتح قسم خاص بقي لاصابات الملاعب

حتحتاجوها قوي قوي

دينونا 03-06-2009 20:56

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 91540)
مش شرط يا دندن تكونى حاطه ايدك فى الميه على طول علشان غسيل مواعين او شغل البيت
فى بنات بيكون عندهم قابلية لتاثر جلد الايد بالمياه حاجة كده خاصة بالجينات فى خلايا الجلد وطبيعة الخلايا دى اللى بتختلف من انسان للتانى

الموضوع مش مرض جلدى ولا حاجة....ماتخافيش

ربنا يطمنك يا طبيب يا اخضر
ربنا يا ابنى يرزقك ويكرمك
قادر يا كريم

talhawy 03-06-2009 20:58

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darwishing (المشاركة 91550)
يا دكتور احمد

افتح قسم خاص بقي لاصابات الملاعب

حتحتاجوها قوي قوي

يادكتور يعنى هو فضل حيطلع احسن من غيره فى ايه
احنا السنة اللى فاتت جربنا كل الاصابات الجامده من وتر اكيليس لرباط صليبى لرباط خارجى

يعنى اصابات فضل بالنسبة لنا زى دور انفلونزا بسيطة كده
:teeth_smile::teeth_smile::teeth_smile:

semsemsemsem 04-06-2009 16:48

1 مرفق
اقتباس:

انا حتى بستعمل صابون دوفوصابون سائل للايدى ديتول
عشان العدوى والحركات دى

لا مؤاخذه يا دكتور جت منك دية اوت حضرتك ما خدتش بالك من كلام دينا بتقولك ديتول وانا اتوقع انها بتستعمل الديتول كتير وكمان صابون سائل يعنى نسبة الكحول الخماسى فيه عاليه
لو خدت بالك ان اللى بتشتكى منه هو اعراض التعرض للكحول اللى بيمتص الميه من الجلد وكمان الكلور لان الديتول اساسا عباره عن فينول مع واحده كلور والفينول كمان كحول وانت عارف ولو لاحظت انها بتشتكى من ارق منطقه فى مساحة راحة اليد اللى هيا اصلا رقيقة فى طبقة الجلد الخارجى على ما اتذكر اسمها ابيديرم وهيه سريعة التاثر عن باقى الجلد مش عارف صابون دوف ممكن يعمل ايه انا عارف انه صابون كريم بس ممكن يكون ليه تاثير بالذات لو داخل فى تركيبه امونيا او نيتروجين بكثافه

semsemsemsem 04-06-2009 16:56

ودية صوره للمركب الريسى فى الديتول خد بالك بقى من الكلور ولو خدت بالك انه بينضاف عليه بروبانول C5H11-OH تبقى وضحت الرؤيه واضح كمان ان بشرة جلد دينا من النوع الجاف او لو كان البشره الدهنية درجات فتبقى من اقل الدرجات دية او هيه بتفترى فى الديتول
انصحك لو تحبى تقللى الجراثيم ممكن تستعملى بيتادين بس تخففيه يعنى مقدار فنجان قهوه فى لتر ميه كفايه ولا رايك ايه يا نوار باشا

esmaelawy awy 04-06-2009 17:15

اقتباس:

عشان العدوى والحركات دى

يا دكتور
بتقولك ايدها بقت خشنة
وبتهرش فيها

نفس الكلام اللي قلتهولك في التليفون يا دكتور وحصل معايا
ده يبدو ان الموضوع ده منتشر بقي
ومش انا لوحدي
شكلها انفلونزا الخنازير :teeth_smile:

وان كنت انا بقول ان ده نتيجة للحر يا دينونا

بصي يا دينونا
انا هقولك انا عملت ايه بعد اسئلة كتير جدا
هي ريحتني كتير بس لم تختفي الخشونة بنسبة كبيرة
وان كنت انا بقول عشان انا لسة مستعمل العلاج جديد

انا استعملت كريم فيوسيدين وده مضاد حيوي
وفي برشام اسمه زيرتك ده للحساسية

هو معتش فيه هرش ولا اكلان
ولكن مازالت الخشونة موجودة وان كانت خفت شوية

جربي وان شاء الله يجيب معاكي نتيجة كويسة

semsemsemsem 04-06-2009 17:50

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmaelawy awy (المشاركة 92043)
يا دكتور

بتقولك ايدها بقت خشنة
وبتهرش فيها

نفس الكلام اللي قلتهولك في التليفون يا دكتور وحصل معايا
ده يبدو ان الموضوع ده منتشر بقي
ومش انا لوحدي
شكلها انفلونزا الخنازير :teeth_smile:

وان كنت انا بقول ان ده نتيجة للحر يا دينونا

بصي يا دينونا
انا هقولك انا عملت ايه بعد اسئلة كتير جدا
هي ريحتني كتير بس لم تختفي الخشونة بنسبة كبيرة
وان كنت انا بقول عشان انا لسة مستعمل العلاج جديد

انا استعملت كريم فيوسيدين وده مضاد حيوي
وفي برشام اسمه زيرتك ده للحساسية

هو معتش فيه هرش ولا اكلان
ولكن مازالت الخشونة موجودة وان كانت خفت شوية

جربي وان شاء الله يجيب معاكي نتيجة كويسة

سلمتك يا استاذ هشام بس حضرتك اكيد مختلف عن دينا معلهش انا شوفت ليك صورة بتاعة التليفزيون حضرتك واضح انك من البشرة السمرا المصريه وراجل ايدك جلدها اكثر سمك من ايد دينا اللى هيه بشرتها خمريه على ما اعتقد حضرتك عندك طبقة الميلانين اكتر او اسمك منها اللى عند حضرتك ممكن يكون حساسية من حاجة معرفش لازم يتشاف بالزات ان الفيوسيدين ده مضاد حيوى يعنى مش مضاد للالتهابات لكنه بيبقى فعال لو الالتهاب اصله من بكتريا او كائنات حية دقيقه لكن لو الاتهاب من تاثير ماده كيماوية مالهوش اى لزوم بال بلعكس اعتقد ان كتره فى الحالة دية هايضر البشره اكتر لانه فى الحالة دية هايؤثر على خلايا الجلد فى الطبقة الداخلية اللى بيسموها الديرم على ما اتذكر لانه هايضعف كفاءة تكوين البروتين داخل الخلايا اللى بؤثر عل ى كل الوظائف الحيوية للخلايا
انصحك يا دينا بلاش تجربى جربى انت الاول تقطعى موضوع الديتول ده وتستعملى بس صابون ومش كتير وتعوضى باى كريم مرطب او جلسرين زى د احمد ما قالك وبلاش موضوع الليمون على الجلسرين مش هاينفعك بل هيزود التاقشير والحكه
بيب بيب ... بيب بييب ....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.

.

.

.
.
.
.
.
.
.
.
بيب بيب زينب
حد فاكر الحاجة زينب
هههههههههههاى

semsemsemsem 04-06-2009 17:51

اما بقى لو الموضوع بقى عام يعنى اتكرر فى محيط المنطقة الواحده ده يبقى ليه علاقة بالميه يا اما نسبة الكلورين عاليه ياما نسبة مية المجارى زادة فى الميه الحلوه

دينونا 04-06-2009 20:44

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92084)
اما بقى لو الموضوع بقى عام يعنى اتكرر فى محيط المنطقة الواحده ده يبقى ليه علاقة بالميه يا اما نسبة الكلورين عاليه ياما نسبة مية المجارى زادة فى الميه الحلوه

اية بس كل الكلام الكبير اوى ده
تفتكر حضرتك هعيش ولا اية!!!!! :omg_smile:

ومياة مجارى لالالالا لو فى المياة كان بقى فى كل الناس وكمان فى مناطق كتير
انما هو فى ايدى بس وانا بس فى البيت كله

الديتول اللى بستعمله مخصوص للايدى يعنى
هو انتى باكتريال والاكتف كونتنت chloroxylenol

هو xylen ده مش كارسينوجنك برده ولا اية؟؟؟ انا فاكره اننا كنا بستخدمه فى عمل الشريح البرمنانت وكان حاجة خطيرة يعنى

الدوف انا ضمناه لانى بستعمله من زمان جداااااااااااا سنين كتير يعنى ومتعودة علية وبالنسبة للكريمات اللى بستعمله دايما جلايسوليد بالجلسرين وكريم دوف برده تقريبا دول مضمونين!!

الحكاية شكلها خطير ولا اية؟؟؟

هو الجلد مقشر وناشف مش خشن وزى ما حضرتك قلت انا فعلا بشرتى جافه وكمان لونى خمرى فاتح شوية كمان انا مش بشرب مياة كتير تفتكر ده ليه علاقة بالموضوع؟؟؟!!!!

وميرسى جدا على الاهتمام والمعلومات دى
حسيت انى فى محاضرة كيمياء ولوانى كنت بكرهها اوووى :teeth_smile:

semsemsemsem 04-06-2009 21:01

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 92178)
اية بس كل الكلام الكبير اوى ده
تفتكر حضرتك هعيش ولا اية!!!!! :omg_smile:

ومياة مجارى لالالالا لو فى المياة كان بقى فى كل الناس وكمان فى مناطق كتير
انما هو فى ايدى بس وانا بس فى البيت كله

الديتول اللى بستعمله مخصوص للايدى يعنى
هو انتى باكتريال والاكتف كونتنت chloroxylenol

هو xylen ده مش كارسينوجنك برده ولا اية؟؟؟ انا فاكره اننا كنا بستخدمه فى عمل الشريح البرمنانت وكان حاجة خطيرة يعنى

الدوف انا ضمناه لانى بستعمله من زمان جداااااااااااا سنين كتير يعنى ومتعودة علية وبالنسبة للكريمات اللى بستعمله دايما جلايسوليد بالجلسرين وكريم دوف برده تقريبا دول مضمونين!!

الحكاية شكلها خطير ولا اية؟؟؟

هو الجلد مقشر وناشف مش خشن وزى ما حضرتك قلت انا فعلا بشرتى جافه وكمان لونى خمرى فاتح شوية كمان انا مش بشرب مياة كتير تفتكر ده ليه علاقة بالموضوع؟؟؟!!!!

وميرسى جدا على الاهتمام والمعلومات دى
حسيت انى فى محاضرة كيمياء ولوانى كنت بكرهها اوووى :teeth_smile:

طب لو قلتى القلب اللى فى التوقيع بتاعك شبه قرص اسمه ايه تبقى جدعه

دينونا 04-06-2009 21:06

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92208)
طب لو قلتى القلب اللى فى التوقيع بتاعك شبه قرص اسمه ايه تبقى جدعه

تقريبا حاجة تبع الجدول
على ما اعتقد موتيفال
كان مهدئ او كده
بس لية السؤال ده؟!!!!
انا اصلا مش صيدلة

semsemsemsem 04-06-2009 21:14

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 92223)
تقريبا حاجة تبع الجدول
على ما اعتقد موتيفال
كان مهدئ او كده
بس لية السؤال ده؟!!!!
انا اصلا مش صيدلة

مش موتيفال ولا جدول بس ولا يهمك

talhawy 05-06-2009 02:16

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92025)
لا مؤاخذه يا دكتور جت منك دية اوت حضرتك ما خدتش بالك من كلام دينا بتقولك ديتول وانا اتوقع انها بتستعمل الديتول كتير وكمان صابون سائل يعنى نسبة الكحول الخماسى فيه عاليه
لو خدت بالك ان اللى بتشتكى منه هو اعراض التعرض للكحول اللى بيمتص الميه من الجلد وكمان الكلور لان الديتول اساسا عباره عن فينول مع واحده كلور والفينول كمان كحول وانت عارف ولو لاحظت انها بتشتكى من ارق منطقه فى مساحة راحة اليد اللى هيا اصلا رقيقة فى طبقة الجلد الخارجى على ما اتذكر اسمها ابيديرم وهيه سريعة التاثر عن باقى الجلد مش عارف صابون دوف ممكن يعمل ايه انا عارف انه صابون كريم بس ممكن يكون ليه تاثير بالذات لو داخل فى تركيبه امونيا او نيتروجين بكثافه

يا استاذ ضياء حضرتك فعلا معلوماتك فى المجال الطبى وخصوصا فى مجال الكيماويات والادوية غزيرة ولا غبار عليها
وده انا عارفه من يوم ما سالتنى على الفلدين
بس المشكلة انى انا لى نظرية طبية فى الحالات تختلف تماما عن النظرة الكيميائية
يعنى انا باربط الجلدية بامراض الباطنة والظروف البيئية وعلم الجينات....كل ده باربطه فى دماغى وقبل ما اوصف الدواء باربط كمان بالموضوع سوق الدواء فى مصر وجرعاته

يعنى الموضوع بتاع دندن مش اّوت ولا حاجة يا استاذ ضياء :teeth_smile:
كل الموضوع ان حضرتك فهمت الموضوع غلط.....او بمعنى ادق فهمت كلام دينونا بطريقة معكوسة

الديتول اللى بتقول عليه دينا هو اسم لماركة صابون يدخل فى تركيبها مادة مرطبة ومادة مطهرة
وليس المادة اللى فيها كحول اللى حضرتك تقصدها
يعنى كلمة ديتول دى ماركة تجارية

اما بالنسبة لحكمى على اعراض دينا وربطها بحكاية التعرض للمياة وتقشير الجلد وانى ما فكرتش زى حضرتك فى قصة الديتول والصابون السائل فدى عايزانى اخدك شوية لعلم الخلايا علشان تعرف انا بنيت حكمى على اي اساس

خلايا راحة اليد هى خلايا خاصة وليست مثل اى خلايا جلد فهى قليلة الكيراتين وليس تحتها اى طبقة دهنية ولا تحتوى على بصيلات للشعر مما يجعل المسافات بين الخلايا صغيرة جدا مما لا يسمح بانتشار الماء الزائد عن الحد بين الخلايا
ولما تتعرض للمياه كتير بتمتص هذه المياه مما يؤدى الى انتفاخ الخلايا وبعيد تفرقع وتموت وتتحول الى قشور ناشفة زى ما دينا وصفت بالظبط
بعكس غالبية خلايا الجلد فى باقى انحاء الجسم....المسافات بينها واسعة علشان تسمح بتمدد خلايا الجلد فى ظروف معينة ولما بتمتص مياه كتيرة ... المياه الزائدة دى بتنتشر بين الخلايا ومنها الى الطبقة الدهنية تحت الجلد فما تفرقعش الخلايا ولا تعمل قشور

DaraweeshMySoul 05-06-2009 02:19

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92245)
مش موتيفال ولا جدول بس ولا يهمك

بس التاني افتكر لونه أزرق مش أحمر :teeth_smile:

talhawy 05-06-2009 02:24

واحب اضيف حاجة فى موضوع الكحول وامتصاصه للمياه
قد تكون دى حقيقة كيميائية متفقين عليها ولا خلاف
ولكن مش مع جلد الانسان
جلد الانسان محمى بطبقة كيراتين تمنع منعا تاما خروج مياه خلايا الجلد الا عن طريق القنوات الشرعية (زى ما بيقولوا بتوع السياسة :teeth_smile:) اللى هى قنوات خروج العرق
يعنى لا الكحول ولا غيره يقدر يخرج المياه اللى فى الجلد مادامت طبقة الكيرايتن موجوده وصحية وسليمه

والدليل على ذلك اننا نستخدم الكحول فى التطهير ومابيخرجش الميه من سطح الجلد ولا حاجة بل بالعكس الكحول نفسه لا يمتص اساسا الى الداخل ويبقى على السطح ولذلك فهو يطهر ويقتل البكتريا الضارة

talhawy 05-06-2009 02:27

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaraweeshMySoul (المشاركة 92604)

ما انا كمان ساكت ومش عايز اتكلم

semsemsemsem 05-06-2009 10:26

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92602)
يا استاذ ضياء حضرتك فعلا معلوماتك فى المجال الطبى وخصوصا فى مجال الكيماويات والادوية غزيرة ولا غبار عليها
وده انا عارفه من يوم ما سالتنى على الفلدين
بس المشكلة انى انا لى نظرية طبية فى الحالات تختلف تماما عن النظرة الكيميائية
يعنى انا باربط الجلدية بامراض الباطنة والظروف البيئية وعلم الجينات....كل ده باربطه فى دماغى وقبل ما اوصف الدواء باربط كمان بالموضوع سوق الدواء فى مصر وجرعاته

يعنى الموضوع بتاع دندن مش اّوت ولا حاجة يا استاذ ضياء :teeth_smile:
كل الموضوع ان حضرتك فهمت الموضوع غلط.....او بمعنى ادق فهمت كلام دينونا بطريقة معكوسة

الديتول اللى بتقول عليه دينا هو اسم لماركة صابون يدخل فى تركيبها مادة مرطبة ومادة مطهرة
وليس المادة اللى فيها كحول اللى حضرتك تقصدها
يعنى كلمة ديتول دى ماركة تجارية

اما بالنسبة لحكمى على اعراض دينا وربطها بحكاية التعرض للمياة وتقشير الجلد وانى ما فكرتش زى حضرتك فى قصة الديتول والصابون السائل فدى عايزانى اخدك شوية لعلم الخلايا علشان تعرف انا بنيت حكمى على اي اساس

خلايا راحة اليد هى خلايا خاصة وليست مثل اى خلايا جلد فهى قليلة الكيراتين وليس تحتها اى طبقة دهنية ولا تحتوى على بصيلات للشعر مما يجعل المسافات بين الخلايا صغيرة جدا مما لا يسمح بانتشار الماء الزائد عن الحد بين الخلايا
ولما تتعرض للمياه كتير بتمتص هذه المياه مما يؤدى الى انتفاخ الخلايا وبعيد تفرقع وتموت وتتحول الى قشور ناشفة زى ما دينا وصفت بالظبط
بعكس غالبية خلايا الجلد فى باقى انحاء الجسم....المسافات بينها واسعة علشان تسمح بتمدد خلايا الجلد فى ظروف معينة ولما بتمتص مياه كتيرة ... المياه الزائدة دى بتنتشر بين الخلايا ومنها الى الطبقة الدهنية تحت الجلد فما تفرقعش الخلايا ولا تعمل قشور

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92605)
واحب اضيف حاجة فى موضوع الكحول وامتصاصه للمياه
قد تكون دى حقيقة كيميائية متفقين عليها ولا خلاف
ولكن مش مع جلد الانسان
جلد الانسان محمى بطبقة كيراتين تمنع منعا تاما خروج مياه خلايا الجلد الا عن طريق القنوات الشرعية (زى ما بيقولوا بتوع السياسة :teeth_smile:) اللى هى قنوات خروج العرق
يعنى لا الكحول ولا غيره يقدر يخرج المياه اللى فى الجلد مادامت طبقة الكيرايتن موجوده وصحية وسليمه

والدليل على ذلك اننا نستخدم الكحول فى التطهير ومابيخرجش الميه من سطح الجلد ولا حاجة بل بالعكس الكحول نفسه لا يمتص اساسا الى الداخل ويبقى على السطح ولذلك فهو يطهر ويقتل البكتريا الضارة

كلام جميل وحكم اجمل على الحالة بس بقى لما يكون فيخه مجموعة oh فى المحلولو ومعاها كمان كلور فرى راديكال يبقى لازم نتأنى شوية ونفكر طيب اى خليه فى الجسم ازاى بتتعامل مع تبادل الانزيمات والبروتينات والحاجات دية زى الاكسجين وغيره علشان يتحول فى الميتوكوندريا الى طاقة بتحويل أيه تى بى الى ايه دى بى
او كمان ممكن ايه ام بى وماتقوليش ايه ام بى شطحه لانه من ضمن خليط الطاقة اللى بيستهلكه الريبوسوم لتكوين شرايط البروتين نرجع لموضوعنا وهو ازاى الجزيات دية بتدخل من جدار الخلية
تلاقى ان الخلية مش بلوك لاء فيها قنوات متعددة الاتساعات وعلشان كده غلاف الخليه بيشتغل زى مصفى بس باخرام مختلفه وكمان فيه حاجة مهم جدا لازم تاخد بالك منها وهى التوزيع الكهربى ودوره فى عملية النقل من خارج الى داخل الخلية كل ده بيقول ان ال او اتش بتاعة الكحول لما تبقى ايون وكمان الكلورين لما يبقى ايون ولاحظ صغر حجم ايون الكلور وقدرته على الارتباط بدل كتير من الفنكشنال جرووب اللى بتبقى موجوده فى شرايط البروتين يهى يربط فى اى ريسيديو ويدخل معاه بدون اخلال ملموس بالتوزيع الكهربى او بالقطر الهيدروديناميكى لشريط البروتين
اونت قلت بنفسك ان الخلايا بتمص جزيئات الميه تعرف بتمص الميه ازاى بتمتصها على شكل ايونى يعنى ممكن تاخد oh لو اتربطت بواحده تانيه برابطه فيزيائية مش رابطه كيميائية وجوه الخلية ظروف الph بتختلف فتتفك الرابطة دية وتمتص ذرة هيدروجين وتكمل الجزىء اللى تسميه انت اكسده الخلايا
وفى الاخر انا مش هاقدر اجادل قدامك لانى مش متخصص وفيه واحد برده اهلاوى معانا هنا فى المنتدى وهو متخصص فى موضوع الجزيئات ده يقدر يجاوبك

صححلى بقى يا دكتور مدحت ولا نقفل الباب
نداء الى الدكتور مدحت القاطن فى منطقة بدء الخليقة شارك معانا فى الموضوع ده

semsemsemsem 05-06-2009 10:42

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة daraweeshmysoul (المشاركة 92604)

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92606)
ما انا كمان ساكت ومش عايز اتكلم

لاء ياسيدى اتكلم بقى فى دى كمان لاء هو اخو الازرق بس الزرق لناس والروز للناس التانية ايه مش عارفينه ماتشوف فى الصورة مين بيقدمه لمين
ولعلمك العلبة منه فيها 20 قرص ب 56 دولار غير مصاريف الشحن

talhawy 05-06-2009 11:12

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92636)

صححلى بقى يا دكتور مدحت ولا نقفل الباب
نداء الى الدكتور مدحت القاطن فى منطقة بدء الخليقة شارك معانا فى الموضوع ده

يا ضياء باشا انا ما اتناقشتش فى موضوع قدرات الكحول على امتصاص الميه
بالعكس انا موافق تماما
بس حيحصل ازاى اذا كنا موقفين غفير على باب سطح الجلد اسمه طبقة الكيراتين مانعه المياه انها تدخل او تطلع من الجلد
احنا لسه اصلا ما وصلناش للخلايا جوه علشان نقول كل اللى حضرتك قلته
فعلا الخلية مش بلوك مصمته مفيش حاجة بتدخلها او تخرج منها
بس زى ماقلتلك قبل كده وضحكت.....عن طريق القنوات الشرعية
مش عن طريق الكيراتين اللى على السطح
الموضوع عامل زى شارع فيه مجموعة بيوت لازقة فى بعضها(اللى هى خلايا طبقة الجلد)...والشارع متحوط بعساكر(اللى هى طبقة الكيراتين)
ممكن الناس تدخل وتخرج عادى بين البيوت(التبادل بين الخلايا للايونات والجزيئات اللى حضرتك تقصده لانها مش بلوك مصمته) انما لا يمكن حد من بره الشارع يدخل جواه او من الناس اللى جوه يطلع براه طول ما العساكر دول واقفين(يعنى طبقة الكيراتين بتمنع دخول وخروج المياه )الا لو جاب تصريح من العساكر(زى كده خروج المياه فى قنوات العرق او امتصاص الجلد للادوية الموضعية)

اتمنى مع الشرح ده ان وجهة نظرى وصلت حضرتك زى ما انا اقصدها بالظبط

Orange 05-06-2009 11:24

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92639)
لاء ياسيدى اتكلم بقى فى دى كمان لاء هو اخو الازرق بس الزرق لناس والروز للناس التانية ايه مش عارفينه ماتشوف فى الصورة مين بيقدمه لمين
ولعلمك العلبة منه فيها 20 قرص ب 56 دولار غير مصاريف الشحن

معلومة جديدة دي
:regular_smile:

semsemsemsem 05-06-2009 12:19

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 92650)
معلومة جديدة دي
:regular_smile:

وانت مالك يا قاسم بالحاجات دية قدامك يابنى على الازرق يجى 30 سنه وعلى الروز انت وبختك بقى يا تجيبه من اول يوم يا تجيبه بعد عشر سنين

semsemsemsem 05-06-2009 12:22

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92648)
يا ضياء باشا انا ما اتناقشتش فى موضوع قدرات الكحول على امتصاص الميه
بالعكس انا موافق تماما
بس حيحصل ازاى اذا كنا موقفين غفير على باب سطح الجلد اسمه طبقة الكيراتين مانعه المياه انها تدخل او تطلع من الجلد
احنا لسه اصلا ما وصلناش للخلايا جوه علشان نقول كل اللى حضرتك قلته
فعلا الخلية مش بلوك مصمته مفيش حاجة بتدخلها او تخرج منها
بس زى ماقلتلك قبل كده وضحكت.....عن طريق القنوات الشرعية
مش عن طريق الكيراتين اللى على السطح
الموضوع عامل زى شارع فيه مجموعة بيوت لازقة فى بعضها(اللى هى خلايا طبقة الجلد)...والشارع متحوط بعساكر(اللى هى طبقة الكيراتين)
ممكن الناس تدخل وتخرج عادى بين البيوت(التبادل بين الخلايا للايونات والجزيئات اللى حضرتك تقصده لانها مش بلوك مصمته) انما لا يمكن حد من بره الشارع يدخل جواه او من الناس اللى جوه يطلع براه طول ما العساكر دول واقفين(يعنى طبقة الكيراتين بتمنع دخول وخروج المياه )الا لو جاب تصريح من العساكر(زى كده خروج المياه فى قنوات العرق او امتصاص الجلد للادوية الموضعية)

اتمنى مع الشرح ده ان وجهة نظرى وصلت حضرتك زى ما انا اقصدها بالظبط

باااس لحد كده وكفايه ولما اخلص الللى معايه ابقى ارجع اخد تانى ده الطمع قل ما جمع هووب يارب
افتح يا سمسم
بس انت برده معرفتش البرشام بتاع ايه

talhawy 05-06-2009 14:17

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 92657)
باااس لحد كده وكفايه ولما اخلص الللى معايه ابقى ارجع اخد تانى ده الطمع قل ما جمع هووب يارب
افتح يا سمسم
بس انت برده معرفتش البرشام بتاع ايه

مصمم برده تحرجنى وتسالنى يا عمو ضياء على حاجات بتاعة كبار وبابا ممكن يضربنى وانا باتكسف

ابو مصطفى 05-06-2009 14:33

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92691)
مصمم برده تحرجنى وتسالنى يا عمو ضياء على حاجات بتاعة كبار وبابا ممكن يضربنى وانا باتكسف

انت جيت من مارينا امتى

talhawy 05-06-2009 15:07

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مصطفى (المشاركة 92697)
انت جيت من مارينا امتى

انا قعدت فى بورتو مارينا يوم واحد بس يا كبير ورجعت امبارح الساعة 1 بالليل
ما اقدرتش افضى نفسى اكتر من كده
الشغل بقى يا باشا
:wink_smile::wink_smile::wink_smile:

hanin 05-06-2009 15:18

يا دكتور احمد
انا عملت كل اللي انت قلت عليه
والصداع بيزيد يوم عن يوم
قيست الضغط النهاردة لقيته عالي شوية 140 / 95
بس الدكتور الصيدلي قالي انا الضغط مش سبب الصداع الفظيع ده
اعمل ايه بقى؟

talhawy 05-06-2009 15:23

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 92725)
يا دكتور احمد
والصداع بيزيد يوم عن يوم
اعمل ايه بقى؟

لا طبعا
140على 95 عالى
وخصوصا من تحت....المفروض الطبيعى تحت يبقى 80
وده ممكن يكون سبب رئيسى للصداع....وانصحك علشان الضغط ينزل تشربى عناب ساقع(مش عايز اديكى ادوية)
وبعدين حللتى دم زى ماقلتلك علشان تشوفى الهيموجلوبين؟؟

aboshady 05-06-2009 15:24

استاذ ضياء

ادي العيش لخبازه
سيب التوبك واطلع بره
وخليك في المعمل بتاعك اللي تحت الارض
وبلاش تدخل عيشه في ام الخير

وهنا بقي مفيش اهلاوي واسماعيلاوي
لالالا
فيه بحراوي وقاهري

aboshady 05-06-2009 15:27

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دينونا (المشاركة 91512)
السلام عليكم
كويس يا طبيب انك افلابل ناو
عندى مشكلة مجننانى

شوف بقى سيادتك كف ايدى من جوه يعنى تقريبا اسمها راحة ايدى
من اول الصباع الصغنن (الخنصر) وكل المنطقة اللى تحته لحد اخر الكف
المكان ده ملمسه بقى خشن وبيقشر وبهرش فيه كتير
جرب ده ولا اية!!!!

كمان طلب بعد اذنك بس محتاجه صن بلوك طبى حاجة محترمة كده ومضمونة
انا خايفة استعمل اى كوزماتيكس لانى بقيت سودا كودا حق الهباب

افيدونا افادكم الله

المرض ده له اسمين يا دينونا

فيه ناس فلاحين بيسموه طس النسمه

وفيه ناس تانيه بيتسمه قشف

وفي روايات اخري جرب وقله حما
وممكن تظلطي نفتالين بليه موقتا
لحد ما تعرضي نفسك وبسرعه علي حلاق العزبه

aboshady 05-06-2009 15:29

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 92725)
يا دكتور احمد

والصداع بيزيد يوم عن يوم

اعمل ايه بقى؟

سيبك من الاسماعيلي
وشجعي الترسانه شهرين

hanin 05-06-2009 15:37

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 92728)
لا طبعا
140على 95 عالى
وخصوصا من تحت....المفروض الطبيعى تحت يبقى 80
وده ممكن يكون سبب رئيسى للصداع....وانصحك علشان الضغط ينزل تشربى عناب ساقع(مش عايز اديكى ادوية)
وبعدين حللتى دم زى ماقلتلك علشان تشوفى الهيموجلوبين؟؟

انا كنت عاملة تحليل قريب
وكان الهيموجلوبين 10
ربنا يسهل واعمل تحليل تاني بكرة ان شاء الله

hanin 05-06-2009 15:40

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 92734)
سيبك من الاسماعيلي

وشجعي الترسانه شهرين

مقدرش يا استاذ يسري
الاسماعيلي في دمي
:teeth_smile:

esmaelawy awy 05-06-2009 15:40

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 92733)
المرض ده له اسمين يا دينونا

فيه ناس فلاحين بيسموه طس النسمه

وفيه ناس تانيه بيتسمه قشف

وفي روايات اخري جرب وقله حما
وممكن تظلطي نفتالين بليه موقتا

لحد ما تعرضي نفسك وبسرعه علي حلاق العزبه

:teeth_smile: :teeth_smile: :teeth_smile: :teeth_smile:

ان ملكش حل
وجاي فايق ورايق بقي

صدقوني يا جماعة
اللي دينونا بتقولوا ده
هو اللي عندي بالظبط
حاجات بسيطة جدا ومحمرة بتنطر في باطن الكف
وبتعمل خشونة في الايد وبتعمل هرش واكلان في باطن الايد

واعتقد ده نتيجة عرق كف اليد علي شوية قشف علي شوية جرب :teeth_smile:

المهم ان بدأ الفيوسيدين يجيب معايا نتيجة كويسة
مع برشام زيرتك للحساسية

وبدأ الهرش والاكلان يختفي تماما
ومن امس كمان الخشونة بدات تختفي تدريجيا

hanin 05-06-2009 15:46

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmaelawy awy (المشاركة 92742)
:teeth_smile: :teeth_smile: :teeth_smile: :teeth_smile:

ان ملكش حل
وجاي فايق ورايق بقي

صدقوني يا جماعة
اللي دينونا بتقولوا ده
هو اللي عندي بالظبط
حاجات بسيطة جدا ومحمرة بتنطر في باطن الكف
وبتعمل خشونة في الايد وبتعمل هرش واكلان في باطن الايد

واعتقد ده نتيجة عرق كف اليد علي شوية قشف علي شوية جرب :teeth_smile:

المهم ان بدأ الفيوسيدين يجيب معايا نتيجة كويسة
مع برشام زيرتك للحساسية

وبدأ الهرش والاكلان يختفي تماما

ومن امس كمان الخشونة بدات تختفي تدريجيا

مفيش الف سلامة يا حنين
ماشي ماشي
مش بقولك دايما مزعلني منك

esmaelawy awy 05-06-2009 16:35

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 92747)
مفيش الف سلامة يا حنين

ماشي ماشي

مش بقولك دايما مزعلني منك

الف الف سلامة عليكي يا حنين
ان شالله ابوشادي اللي مزعلك دايما ده :teeth_smile:

الساعة الآن: 21:43