منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   رسالة الى مرسى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=21826)

عبد الحميد بدوى 16-11-2012 14:20

رسالة الى مرسى

رسالة الى مرسى

مكملتش خمس شهور
وبينيت بينك وبين الشعب
الف حيطة سد
الشعب فى أنتظار الثورة اللى بجد
فين كلامك فين وعودك
يا صاحب الوعد
وللتذكرة
اللى يشيل مبارك
يشيل أى حد
وأوعى تستبعد أى ثورة تانية
أنا بكلمك بجد
الناس دابت فى الفقر والقهر
أنت بنفسك قلت بدل المرة الف
الرئيس أجير عند الشعب
طيب السؤال أنت فين من الشعب
الناس كلها بتخبط فى بعض
الكل عايش فى غلب
وأنت مش هنا
سيبك من خطب الجمعة
اللى لا فيها أكل ولا شرب
الناس عايزه حلول ع الارض
أنا مش عايز الاسلام يبقى ذنب
فكرتنى بمبارك لما كان
قرفان من الشعب
ومقضى حياته لعب فى لعب
ومتهنى فى شرم
ومحروق أبو الشعب
أهم حاجة عند سيادتك
دلوقتى هو القرض
ملعون أبو القرض
وملعون صندوق النقد
الموضوع مش ناقص عند
تمانين سنة وأنتم بتقولوا
الاسلام هو الحل
ولما وصلتوا للحكم
بقى القرض هو الحل
غلبت أقولكم الكنز الحقيقى هو الشعب
وبلاش وجع قلب تعبنا من الغلب
عايزين نحسوا أن فيه عدل
ممكن ولا صعب
أمتى البلد هاتبقى بلدنا
ولا مكتوب علينا نعيشوا فيها غرب
مش عايز حد يقولى الراجل لسه ماسك
كل اللى علينا شوية صبر
أحنا صبرنا تلاتين سنة
مش معقولة الحال يتصلح
فى كام شهر

انا يا سيدى طماع وعندى طموح
ونفسى احس بالفرق
وبين اللى قامت عليه الثورة
وبين الرئيس مرسى رئيس الثورة
ممكن ولا صعب
كفاية كفاية ظلم
أنا مش عايز حد يزعل منى
أنا ما بكتبش شعر
ومش مهم عندى الوزن ولا الفعل
المهم عندى هو الشعب
وكل اللى عليا ان اقول كلمة حق
أنا عايز أعرف أزاى نصدروا كهربة
وأحنا محتاجين
أزاى ننوروا حولينا وأحنا مضلمين
أزاى تبقى الرشوة شغالة والواسطة شغالة
وأحنا عاطلين
لحد أمتى هانفضلوا شاربين المر وشايلين الطين
بقالنا سبعين الف سنة
ومش عارفين نقولوا للعالم
دلوقتى احنا مين
احنا اللى بنستوردا لقمتنا وهدمتنا وسلاحنا
احنا اللى تايهين
ومش عارفين الشمال من اليمين
واللى عايز يهد الهرم وابو الهول
وانا عايز أقول فين الاسلام يا مسلمين
فين الاسلام يا موحدين
كنا زمان بنقولوا محدش بينام من غير عشا
أنا بقالكم نص البلد بيناموا جعانين
أنا عايز اقول اننا معندناش دم ولا أخلاق ولا ضمير
ولو مش مصدقنى زور اى مستشفى
وشوف الناس التعبانين
وشوف الاهمال وصل لحد فين
لف فى الشوارع وشوف الغلابة والمحتاجين والمتسولين
الوزارة الوحيدة الى البلد محتاجاها هى وزارة المحتاجين
احنا للاسف بالاسم بس مسلمين
اللهم أغفر وأرحم فأنت خير الراحمين

الشاعر
عبد الحميد بدوى

محمد نافع 16-11-2012 17:20

المره دى لا قافيه ولا بحر ولا شعر ولا مضمون

samy said mohamed ezz 16-11-2012 18:01

اللى يصبر 30 سنه فى زمن مبارك .. مش قادر يصبر سنه أو إثنين فى زمن مرسى
الأرض البور اللى سبهالنا مبارك .. مش محتاجه برضه لتنظيفها ثم إصلاحها ثم حرثها .. لكى تستطيع بعد ذلك زراعتها
لازم نقضى على الفساد أولاً و نبعد كل أفاك أثيم
و عشان نشغل الشباب العاطل .. لازم تقيم مشاريع إقتصاديه .. و المشاريع محتاجه لرأس مال .. طيب هتجيب راس المال منين و انت ديونك = أكثر من تريليون جنيه مصرى
يعنى ببساطه كده .. مافيش قدامنا غير أموال القرض ده من ناحيه .. و دعوة المستثمرين الأجانب و العرب .. ليستثمروا فى مصر
و نحمد ربنا أن القرض يعتبر من غير فوائد
.. و الفايده البسيطه اللى هندفعها بعد فترة سماح ( تعتبر ما يساوى المصاريف الإداريه )
و الإقتراض فى الوقت الحالى .. أمر لا مفر منه
.. و حتى نستطيع إسترجاع الأموال المنهوبه
و حتى نستطيع إكتشاف و تشغيل حقول غاز جديده
صحيح أن الإقتراض هيزود ديونّا .. لكن ده يعتبر أفضل من وقف عجلة الإنتاج لعدم توفر رأس المال المطلوب
و بعدين .. ده احنا الحمد لله فى نعمه
لقد حققنا معدل نمو فى الناتج السنوى يبلغ 2.5 % فى السنه السابقه ( على الرغم من كل المشاكل و المعوقات اللى مرت على مصر ) .. فى حين أن دول أوروبيه مثل اليونان و أسبانيا و فرنسا و إيطاليا .. حققت تأخر فى الناتج السنوى يقدر ب 0.2 % بالسالب
الصبر ثم الصبر .. محمد مرسى ليس معه فانوس سحرى يحل بيه مشاكل البلد المستعصيه و التى تحتاج لعدة سنين لإصلاحها
و اللى أيده فى النار مش زى اللى أيده فى الميه
و مرسى لوحده مش هيعمل حاجه .. لو الشعب نفسه لم يقف بجانبه و يساعده على تنفيذ ما هو لصالح مصر ..
لما النائب العام يحاربه و معه بعض القضاه من الفلول و لما الإعلاميين المغرضين .. و التيار الليبرالى و معهم بعض الفلول .. ينجحوا فى هدم مجلس الشعب الشرعى و اللى إنتخبه 30 مليون مواطن .. و اللى عمالين يحاربوا الدستور المصرى و مش عاوزينه يتم إلا على هواهم
( يعنى .. فيها لخفيها ) ..
يبقى إزاى نطلب من مرسى يبنى فى البلد .. و البلد حتى الأن بدون سلطه تشريعيه و بدون دستور ؟؟؟
و القوى الليبراليه .. بتقول على وضع الدستور أنه سلق بيض ( بعد 6 أشهر كامله ) !!!!!!!!
و عاوزينه يمتد ل 3 أشهر أخرين أو أكتر
و بعدين مجلس الشعب الجديد يتم إنتخابه بعد 6 أشهر .. و البلد يفضل حالها واقف و مافيش عندهم أى مشكله ( ناس لا عندها جديه و لا تقدير للمسئوليه ) .. طب مرسى هيعمل أيه لوحده بالذمه .. إذا كانت باقى القوى السياسيه واضعه
أيديها فى الماء الساقع المتلج .. و لا هاممهم حال البلد .. و لو الإخوان أتكلموا أى كلمه .. يقولوا عليهم الفاشيه الجديده .. و أخونة الدوله و الذى منه
بصراحه الحال المايل ده عمره ما هيبنى بلد
و لازم مرسى ياخد فى النهايه قرارات حازمه و حاسمه ( طالما بالقانون ) و اللى مش عاجبه يخبط راسه فى الحيط ( كفايه طبطبه و دلع فى الناس دى اللى موقفه حال البلد)

مهندس سامى

ايمن الاسماعيلاوى 16-11-2012 18:19

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samy said mohamed ezz (المشاركة 456788)
اللى يصبر 30 سنه فى زمن مبارك .. مش قادر يصبر سنه أو إثنين فى زمن مرسى
الأرض البور اللى سبهالنا مبارك .. مش محتاجه برضه لتنظيفها ثم إصلاحها ثم حرثها .. لكى تستطيع بعد ذلك زراعتها
لازم نقضى على الفساد أولاً و نبعد كل أفاك أثيم
و عشان نشغل الشباب العاطل .. لازم تقيم مشاريع إقتصاديه .. و المشاريع محتاجه لرأس مال .. طيب هتجيب راس المال منين و انت ديونك = أكثر من تريليون جنيه مصرى
يعنى ببساطه كده .. مافيش قدامنا غير أموال القرض ده من ناحيه .. و دعوة المستثمرين الأجانب و العرب .. ليستثمروا فى مصر
و نحمد ربنا أن القرض يعتبر من غير فوائد
.. و الفايده البسيطه اللى هندفعها بعد فترة سماح ( تعتبر ما يساوى المصاريف الإداريه )
و الإقتراض فى الوقت الحالى .. أمر لا مفر منه
.. و حتى نستطيع إسترجاع الأموال المنهوبه
و حتى نستطيع إكتشاف و تشغيل حقول غاز جديده
صحيح أن الإقتراض هيزود ديونّا .. لكن ده يعتبر أفضل من وقف عجلة الإنتاج لعدم توفر رأس المال المطلوب
و بعدين .. ده احنا الحمد لله فى نعمه
لقد حققنا معدل نمو فى الناتج السنوى يبلغ 2.5 % فى السنه السابقه ( على الرغم من كل المشاكل و المعوقات اللى مرت على مصر ) .. فى حين أن دول أوروبيه مثل اليونان و أسبانيا و فرنسا و إيطاليا .. حققت تأخر فى الناتج السنوى يقدر ب 0.2 % بالسالب
الصبر ثم الصبر .. محمد مرسى ليس معه فانوس سحرى يحل بيه مشاكل البلد المستعصيه و التى تحتاج لعدة سنين لإصلاحها
و اللى أيده فى النار مش زى اللى أيده فى الميه

مهندس سامى

كلام جميل وكلام معقول
ما اقدرش اقول حاجه عنه
لكن وعوده قبل الانتخابات
مش لاقى فى افعاله حاجه منه

samy said mohamed ezz 16-11-2012 19:06

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن الاسماعيلاوى (المشاركة 456790)
كلام جميل وكلام معقول
ما اقدرش اقول حاجه عنه
لكن وعوده قبل الانتخابات
مش لاقى فى افعاله حاجه منه

و إزاى بس ينفذ وعوده يا أستاذ أيمن .. و البلد ما زالت بدون مجلس شعب و بدون دستور
الراجل عاوز يشيل النائب العام و مش عارف بسبب غياب مجلس الشعب .. و عاوز يعيد المحاكمات لقتلة الشهداء .. و رجال القضاء واقفين قصاده و بيقولوا له أن هذا لا يجوز
لذلك .. هو ماشى الأن فى موضوع العداله الإنتقاليه
الراجل .. جلب لمصر إستثمارات بعشرات المليارات من الدولارات
و الراجل .. إستطاع ( تقريباً أن يحصل لمصر على قروض بدون فائده = 10 مليار دولار .. يمكننا إستخدامهم فى الثلاث سنوات القادمه ) لتدوير عجلة الإنتاج و تشغيل البطاله
و الراجل إتفق مع شركة غاز بريطانيه كبيره على التنقيب عن الغاز فى البحر الأبيض فى المياه العميقه
و الراجل .. استطاع أن يعيد أراضى منهوبه للدوله بحوالى 60 مليار جنيه مصرى حتى الأن
و من المنتظر إضافة 40 مليار أخرى عليهم فى الشهور القليله القادمه
و الراجل .. إستطاع أن يعيد لهيئات الرقابه و الجهاز المكزى للمحاسبات .. فعاليتها و قوتها فى محاربة الفساد .. و سيتوالى محاكمة الفاسدين اللى سرقوا مصر و نهبوها .. فى الشهور القليله القادمه
و الراجل .. إستطاع أن يبلور فكرة تطوير قناة السويس على طول القناه .. ليضاعف من دخلها مرتين أو ثلاثه بعد 5 سنوات .. و بدأوا فى وضع خطة التطوير بالفعل و سيشرعوا فى التنفيذ من اول يناير القادم .. و سيرأس لجنة التطوير .. الدكتور عصام شرف .. و هو أنسب شخص لهذا العمل بالفعل ( الرجل المناسب فى المكان المناسب ) و سيعاونه طبعاً الوزارات المعنيه و المحافظات الثلاثه
و الراجل .. تعاقد بالفعل على إنشاء خطين لمترو الأنفاق لكى يعالج مشكلة المرور من جذورها .. و اتفق على تمويل تلك الخطوط مع اليابان و فرنسا
و الراجل .. كلف وزارة الإنتاج الحربى لصناعة محطات معالجة القمامه و إعادة تدويرها
و الراجل .. وضع الحد الأدنى للأجور و الحد الأعلى .. حيز التنفيذ بالفعل
و الراجل أعاد الأمن للبلاد بنسبة 65 % تقريباً
لكن مازالت هناك معوقات كبيره لعودة الأمن كاملاً .. بسبب الشعب نفسه من ناحيه .. و بسبب إنتشار الأسلحه بشكل كبير .. إلى جانب إلغاء قانون الطوارئ .. و مع عدم عودة الأمن الوطنى بالصوره الكامله حتى الأن
و الراجل .. أزال حكم العسكر لمصر من الوجود
أما بالنسبه لمشروع النهضه .. فمشروع النهضه سيبدأوا العمل به بالفعل فى الشهور القليله القادمه .. بعد إستشارة عدد من المتخصصين فى كل المجالات .. حتى يضمنوا تماما الجدوى الإقتصاديه من هذه المشاريع المقترحه و لكى لا يهدروا أموال البلد فى مشاريع خسرانه .. كما كان يحدث فى عهد مبارك
أيه بقى المطلوب من مرسى أنه يعمله أكتر من كده ؟؟؟

مهندس سامى

رامزالاسمعلاوى 16-11-2012 19:53

بدون تعليق علشان اللى هيعلق ممكن يتعلق

darwishing 16-11-2012 20:33

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samy said mohamed ezz (المشاركة 456791)

مهندس سامى

نفسي .. نفسي .. اتفائل زيك ده

يا بختك يا بختك .. يا مهندس سامي

عبد الحميد بدوى 16-11-2012 21:46

انا مش عايز اكتر من امارة عايز احس بالفرق بين الرئيس اللى ظلم الشعب والرئيس اللى اختاره الشعب ممكن ولا صعب استحالة بعد ما نختاروا مرسى نلاقوا الوضع هو الوضع احنا تعبنا من الغلب انا عن نفسى بقول لازم يكون في حد اقصى للاجور ومش كلام على ورق لا يتنفذ ويبقى قانون
وكمان لازم يكون فيه بدل بطالة
واقسى طموحى ان الدولة تحترم الشعب ممكن ولا صعب

رامزالاسمعلاوى 16-11-2012 23:06

الراجل دة هيجننى هيجننى معدلات نمو اعلى من اسبانيا والمانيا وهولندا وجزر القمر
قناة السويس وعصام شرف
مترو الانفاق والبتول والتعدين
والميكروفات والطبل والزمر
نفسى اغنى اغنيه انا من البلد دة انا من البلد بلد ابويا وجد جدى
وصوتى يالى مش غرمانه

ايمن الاسماعيلاوى 17-11-2012 01:53

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samy said mohamed ezz (المشاركة 456791)
و إزاى بس ينفذ وعوده يا أستاذ أيمن .. و البلد ما زالت بدون مجلس شعب و بدون دستور
الراجل عاوز يشيل النائب العام و مش عارف بسبب غياب مجلس الشعب .. و عاوز يعيد المحاكمات لقتلة الشهداء .. و رجال القضاء واقفين قصاده و بيقولوا له أن هذا لا يجوز
لذلك .. هو ماشى الأن فى موضوع العداله الإنتقاليه
الراجل .. جلب لمصر إستثمارات بعشرات المليارات من الدولارات
و الراجل .. إستطاع ( تقريباً أن يحصل لمصر على قروض بدون فائده = 10 مليار دولار .. يمكننا إستخدامهم فى الثلاث سنوات القادمه ) لتدوير عجلة الإنتاج و تشغيل البطاله
و الراجل إتفق مع شركة غاز بريطانيه كبيره على التنقيب عن الغاز فى البحر الأبيض فى المياه العميقه
و الراجل .. استطاع أن يعيد أراضى منهوبه للدوله بحوالى 60 مليار جنيه مصرى حتى الأن
و من المنتظر إضافة 40 مليار أخرى عليهم فى الشهور القليله القادمه
و الراجل .. إستطاع أن يعيد لهيئات الرقابه و الجهاز المكزى للمحاسبات .. فعاليتها و قوتها فى محاربة الفساد .. و سيتوالى محاكمة الفاسدين اللى سرقوا مصر و نهبوها .. فى الشهور القليله القادمه
و الراجل .. إستطاع أن يبلور فكرة تطوير قناة السويس على طول القناه .. ليضاعف من دخلها مرتين أو ثلاثه بعد 5 سنوات .. و بدأوا فى وضع خطة التطوير بالفعل و سيشرعوا فى التنفيذ من اول يناير القادم .. و سيرأس لجنة التطوير .. الدكتور عصام شرف .. و هو أنسب شخص لهذا العمل بالفعل ( الرجل المناسب فى المكان المناسب ) و سيعاونه طبعاً الوزارات المعنيه و المحافظات الثلاثه
و الراجل .. تعاقد بالفعل على إنشاء خطين لمترو الأنفاق لكى يعالج مشكلة المرور من جذورها .. و اتفق على تمويل تلك الخطوط مع اليابان و فرنسا
و الراجل .. كلف وزارة الإنتاج الحربى لصناعة محطات معالجة القمامه و إعادة تدويرها
و الراجل .. وضع الحد الأدنى للأجور و الحد الأعلى .. حيز التنفيذ بالفعل
و الراجل أعاد الأمن للبلاد بنسبة 65 % تقريباً
لكن مازالت هناك معوقات كبيره لعودة الأمن كاملاً .. بسبب الشعب نفسه من ناحيه .. و بسبب إنتشار الأسلحه بشكل كبير .. إلى جانب إلغاء قانون الطوارئ .. و مع عدم عودة الأمن الوطنى بالصوره الكامله حتى الأن
و الراجل .. أزال حكم العسكر لمصر من الوجود
أما بالنسبه لمشروع النهضه .. فمشروع النهضه سيبدأوا العمل به بالفعل فى الشهور القليله القادمه .. بعد إستشارة عدد من المتخصصين فى كل المجالات .. حتى يضمنوا تماما الجدوى الإقتصاديه من هذه المشاريع المقترحه و لكى لا يهدروا أموال البلد فى مشاريع خسرانه .. كما كان يحدث فى عهد مبارك

مهندس سامى

ياااااااااااااه كل ده عمله
الله يخرب لواد ا بن ابوسليم ابولسان زالف
ماشى يقولك ان الريس اللى فتح الجاكته فى التحرير وقال انا مش باخاف من الرصاص ومستعد للشهاده
رايح اسيوط ب 12 الف عسكرى ومخابرات ومدرعات وطيارات حربيه
والموكب بتاعه 26 عربيه اكبر من موكب مبارك نفسه
ومخزون القمح فى مصر قرب يخلص والناس هاتجوع
بس اكيد لما يقراء الانجازات دى كلها مش هايفتح بقه تانى
وربنا يجعله عامر

nonyrony2005 17-11-2012 05:55

لا تعليق علي كل ما قيل سوي نحن شعب لا يري ولا يستشعر ولا يميز بين الطيب والخبيث
وأقول حسبنا الله ونعم الوكيل يا رب أرنا عظيم قدرتك يا رب طهر هذا الشعب من الجهل والجهلاء
يا رب طهر القضاء والإعلام والداخلية ونفوس هذا الشعب

aboshady 17-11-2012 05:59

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن الاسماعيلاوى (المشاركة 456830)
ياااااااااااااه كل ده عمله
الله يخرب لواد ا بن ابوسليم ابولسان زالف
ماشى يقولك ان الريس اللى فتح الجاكته فى التحرير وقال انا مش باخاف من الرصاص ومستعد للشهاده
رايح اسيوط ب 12 الف عسكرى ومخابرات ومدرعات وطيارات حربيه
والموكب بتاعه 26 عربيه اكبر من موكب مبارك نفسه
ومخزون القمح فى مصر قرب يخلص والناس هاتجوع
بس اكيد لما يقراء الانجازات دى كلها مش هايفتح بقه تانى
وربنا يجعله عامر

انا مش حعلق علي التوبك لآنه لشخص مريض
اما سؤالي للاستاذ ايمن (المناكف)
انت قريب عيله درويش
او بمعني ادق اسمك ايمن درويش وهل اخوك دكتور مهندس وكان من المستفيدين من عصر المخلوع واول حرف في اسمه عاطف درويش
مجرد استفسار بس

:n (68)::n (68):

الساعة الآن: 07:29