منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

semsemsemsem 05-04-2009 01:44

ايوه كده يا دكتور حضرتك ود كتور جورج كتر خيركم انا قلت على نفسى ما بفهمش ومش تخصصى قلت اسال اهل التخصص ايه رايك ان فيه دكتور كاتب الفلدين واللى بيؤثر على بطانة المعدة كعلاج لارتفاع سرعة الترسيب ومصر على انه علاج انا عارف ان الفلدين مضاد للالتهابات وبلغت الناس تقول للدكتور فتحولى السبيكر وسمعته عبر الماسنجر وهو بيؤكد انه كاتب الفلدين علشان ارتفاع سرعة الترسيب

talhawy 05-04-2009 02:09

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 53942)
ايوه كده يا دكتور حضرتك ود كتور جورج كتر خيركم انا قلت على نفسى ما بفهمش ومش تخصصى قلت اسال اهل التخصص ايه رايك ان فيه دكتور كاتب الفلدين واللى بيؤثر على بطانة المعدة كعلاج لارتفاع سرعة الترسيب ومصر على انه علاج انا عارف ان الفلدين مضاد للالتهابات وبلغت الناس تقول للدكتور فتحولى السبيكر وسمعته عبر الماسنجر وهو بيؤكد انه كاتب الفلدين علشان ارتفاع سرعة الترسيب

شفتوا بقى الظلم اللى بتظلموه للدكاترة
يا استاذ ضياء ....الدكتور اللى حضرتك بتتكلم عنه لم يخطئ بالعكس هو شغال صح
الفلدين او مادة البيروكسيكام صحيح هى مادة مسكنة و مضادة للالتهابات
ولكنها ايضا ككل عائلة(nsaid) تستخدم فى علاج سرعة الترسيب فهى تقلل من معدل ترسيب الصفائح الدموية وتزيد من سيولة الدم
هى طبعا من اعراضها الجانبية انها بتؤثر على بطانة جدار المعدة ولكن ده ممكن نمنعه عن طريق احتياطات معينة عند تناولها زى انها ماتتاخدش على معدة فاضية ودايما تؤخذ بعد الاكل....وممكن كمان نزود معاها اى حاجة من الادوية اللى بتحمى جدار المعدة زى الاوميبرازول او الكونترولوك

aboshady 05-04-2009 05:50

شوف لنا يابني اي حاجه عندك للضغط ولحرقه الدم والسكر والشاي وكل اللي بيجي علي بطاقه التموين

وياريت لو تقدر تشوف لنا مدرب واداره تانيه
مع انك اهلاوي بس انا عارف انك ممكن تكون ارحم عليا من نصر باشا بالوظا

أبو الوفا 05-04-2009 08:42

أنا شايف ان الناس معظمها بتتكلم عن الضغط والسكر والملح ، طيب ايه رأى حضراتكم نعالج الموضوع من جزوره ، يعنى مثلا تشوفولنا علاج للغباء والبلاده نبعته فى طرد مستعجل لمكتب البيه اللى جايبلنا كل المصايب دى ،
ويقى ارتاحنا تماما
وياسلام لو العلاج ده يكون فيه ثم فار ولآ تكسوفين ولآ حاجه زى كده ، تبقى خدمة العمر
تحياتى للجميع

talhawy 05-04-2009 11:30

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboshady (المشاركة 53962)
شوف لنا يابني اي حاجه عندك للضغط ولحرقه الدم والسكر والشاي وكل اللي بيجي علي بطاقه التموين

وياريت لو تقدر تشوف لنا مدرب واداره تانيه
مع انك اهلاوي بس انا عارف انك ممكن تكون ارحم عليا من نصر باشا بالوظا

يا اهلنين وسهلنين بابو عبد العزيز
ضغط ايه وسكر ايه يا باشا
صحتك بالدنيا
ده احنا دايما نقول ابو عبد العزيز اسد ..... جبل مايهزه ريح

:teeth_smile::teeth_smile::teeth_smile:

semsemsemsem 05-04-2009 11:38

ا
يوه كده صح انت عندك حق ان الفلدين هو العلاج المطلوب لان الدكتور كده راح يبص على اساس زيادة سرعة الترسيب وهو التهابات المفاصل وادى علاج لالتهابات بس انا بيتهيالى انها جت صدفة لانه مش من الصح انى ادى علاج اعراضه الجانبية انها تشفى المرض حضرتك عارف ان الاعراض الجانبية دية مش 100 فى ال 100 لكنها بنسب لانها معلومات احصائية سريريه فمثلا ايه رايك فى احد مشتقات الكورتيزون زى الهوستاكورتين انا مش متخصص بس بعافر علشان افهم وشكرا ليك

talhawy 05-04-2009 11:52

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsemsemsem (المشاركة 53991)
ا
يوه كده صح انت عندك حق ان الفلدين هو العلاج المطلوب لان الدكتور كده راح يبص على اساس زيادة سرعة الترسيب وهو التهابات المفاصل وادى علاج لالتهابات بس انا بيتهيالى انها جت صدفة لانه مش من الصح انى ادى علاج اعراضه الجانبية انها تشفى المرض حضرتك عارف ان الاعراض الجانبية دية مش 100 فى ال 100 لكنها بنسب لانها معلومات احصائية سريريه فمثلا ايه رايك فى احد مشتقات الكورتيزون زى الهوستاكورتين انا مش متخصص بس بعافر علشان افهم وشكرا ليك

انا حاشرح لحضرتك الموضوع بالراحة يا استاذ ضياء لانه ممكن فعلا يلخبط اى حد مش متخصص

فى عائلة اسمها
Non-steroidal anti inflamatory drugs
العيلة دى منها الاسبرين والفلدين وغيرهم
هذه العائلة الدوائية لها مميزات فريدة جدا ولكن يعيبها فقط انها تسبب التهابات فى جدار المعدة عند الافراط فى استعمالها
اما مميزاتها فتختلف باختلاف جرعتها
يعنى مثلا مع الجرعات الصغيرة تعطى مفعولا ضد سرعة الترسيب وتزيد من سيولة الدم

وعند زيادة الجرعة تعطى مفعول مضاد الالتهابات

وعند زيادة الجرعة اكثر تعطى مفعولا خافض للحرارة ومسكن للالم
يعنى الموضوع كله مرتبط بالجرعة اللى بيوصفها الطبيب وما يريده من الدواء وهذا كله يعتمد على تقدير الطبيب .... مش موضوع اعراض جانبية ولا حاجة

اما بالنسبة للهوستاكورتين فهو مش مشتق ولا حاجة .... هو فرد من افراد عائلة الكورتيزون زيه زى السوليو كورتيف والديكسا ميثازون والبريدينسيلون وغيرهم
كلهم اسمهم كورتيزون ولهم نفس الصفات والاستخدامات.....لكن طبعا مختلفين عن بعض فى القوة

semsemsemsem 05-04-2009 12:33

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 50172)
ولا مجدى يعقوب ولا بتاع ياعم :teeth_smile:
معلش على التاخير.....كنت بايت بره بيتنا يومين فى الشغل
بالنسبة لعين السمكة اللى بتظهر فى الجلد فاحسن حل ليها هو الكوى
لازم تتكوى لغاية ماتوصل للجلد الطبيعى وده بيتم فى عيادة جلدية

بس خد بالك من حاجة .....انا ما اعرفش احكم على امراض جلدية عن بعد
لازم اشوفها بعينى والمسها بايدى
يعنى لازم الاول تتاكد ان دى قشرة سمكية (عين سمكة )

ا
نا بقى اقولك انا عملت ايه مع عين السمكه
رحت للدكاترة وكتبولى علاجات ونقط بالهبل اخر ما زهقت رحت جايب حمض نيتريك مركز على حمض كبريتيك 3 الى واحد وقمت منقط على عين السمكه كام نقطه لحد ماحسيت بالحرقان بتاع الحمض بس مش فى الاجناب فى العمق بتاع عين السمكة بقدها غسلت بميه كتير ونقطتين بيتادين وماشوفتهاش تانى لكن حل الكى ده حلو برده ممكن تجيب مسمار وتسخنه او كاوية قصدير وتدى نفسك لسعتين بس ايه تصبر لحد ماتخلص عليها فى العمق ودية محتاجة متخصص علشان ماتبهدلش صباعك وتقلب معاك بحاجة وحشة

semsemsemsem 05-04-2009 12:36

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 53999)
انا حاشرح لحضرتك الموضوع بالراحة يا استاذ ضياء لانه ممكن فعلا يلخبط اى حد مش متخصص

فى عائلة اسمها
non-steroidal anti inflamatory drugs
العيلة دى منها الاسبرين والفلدين وغيرهم
هذه العائلة الدوائية لها مميزات فريدة جدا ولكن يعيبها فقط انها تسبب التهابات فى جدار المعدة عند الافراط فى استعمالها
اما مميزاتها فتختلف باختلاف جرعتها
يعنى مثلا مع الجرعات الصغيرة تعطى مفعولا ضد سرعة الترسيب وتزيد من سيولة الدم

وعند زيادة الجرعة تعطى مفعول مضاد الالتهابات

وعند زيادة الجرعة اكثر تعطى مفعولا خافض للحرارة ومسكن للالم
يعنى الموضوع كله مرتبط بالجرعة اللى بيوصفها الطبيب وما يريده من الدواء وهذا كله يعتمد على تقدير الطبيب .... مش موضوع اعراض جانبية ولا حاجة

اما بالنسبة للهوستاكورتين فهو مش مشتق ولا حاجة .... هو فرد من افراد عائلة الكورتيزون زيه زى السوليو كورتيف والديكسا ميثازون والبريدينسيلون وغيرهم
كلهم اسمهم كورتيزون ولهم نفس الصفات والاستخدامات.....لكن طبعا مختلفين عن بعض فى القوة

دية بقى اجابات الخبرة وده الفرق بين الناس اللى واخداها بالعافية زى حلاتى والناس اللى واخداها علم ودراسة زيك كده والف شكر ليك يادكترة

hanin 03-06-2009 19:36

انت قاعد كده فاضي يا دكتور
وانا عندي صداع فظيع من الصبح
واخدت مسكن ومعملش اي حاجة
افدني ارجوك

talhawy 03-06-2009 20:03

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanin (المشاركة 91479)
انت قاعد كده فاضي يا دكتور
وانا عندي صداع فظيع من الصبح
واخدت مسكن ومعملش اي حاجة
افدني ارجوك

الحمد لله....زبون ....علشان ابو عبد العزيز مايضحكش علينا ويقول علينا عيادة بتنش

شوفى يا حنين....الصداع له اسباب كتيرة جدا ولكنها خاصة جدا لدى الفتيات (الجنس اللطيف يعنى :teeth_smile:) غير اسبابه الشائعة عند الرجال

1-الارهاق البدنى ودى حلها الراحة وشرب سوائل دافية مع مسكن

2-انخفاض الضغط.....كثير من الفتيات يعانين من انخفاض الضغط وذلك لاسباب كيميائية وفسيولوجيه تميز جسد الفتاة عن الرجل ولذلك يجب قياس الضغط وفى حالة ثبوت انخفاضه يؤخذ علاج لهذه الحالة

3-القلق النفسى والتوترات العصبية....وطبعا كلنا عارفين ان النساء عندهم شوية حساسة زيادة شويتين وعلاجها زى النقطة الاولى

4-الانيميا ونقص الهيموجلوبين .... وهى شئ شائع جدا لدى السيدات بسبب فقدان دماء الحيض شهريا ويتم علاجها بتناول الاغذية المحتوية على الحديد(مثل الكبدة والتفاح والسبانخ) وايضا تناول بعض المقويات الدوائية المحتوية على فيتامينات وحديد

Ahmed88_7 03-06-2009 20:11

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 91497)
4-الانيميا ونقص الهيموجلوبين .... وهى شئ شائع جدا لدى السيدات بسبب فقدان دماء الحيض شهريا ويتم علاجها بتناول الاغذية المحتوية على الحديد(مثل الكبدة والتفاح والسبانخ) وايضا تناول بعض المقويات الدوائية المحتوية على فيتامينات وحديد

سبانخ؟؟

ليه؟

بتعالج باباى!!

الساعة الآن: 18:45