منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   عيادة المنتدى (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=20)

Orange 16-01-2009 23:22

الف مبروك العيادة الجديدة

talhawy 17-01-2009 02:22

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 331)
الف مبروك العيادة الجديدة

الله يبارك فيك يا عاصم

:):)

Orange 17-01-2009 03:35

يا دكتور انا لقيت كتلة المشعر عندي 27.34375
و انا عايز اوصل للوزن المثالي
لان حاسس كدا ان حالتي هي اللي هتجيبلي اكتئاب
انا بعمل رياضة كل يوم 40 ضغط , بس عايز حاجة مثلاً تمنعني من الاكل في الاوقات ما بين الوجبات الأساسية
او تمنعني من الافراط في الاكل في الوجبات الاساسية , و اتمنى ان يكون في فاكهة او خضار بيسدوا النفس او اي حاجة تفيدني في حالتي دي .

talhawy 17-01-2009 04:06

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 386)
انا بعمل رياضة كل يوم 40 ضغط , بس عايز حاجة مثلاً تمنعني من الاكل في الاوقات ما بين الوجبات الأساسية
او تمنعني من الافراط في الاكل في الوجبات الاساسية , و اتمنى ان يكون في فاكهة او خضار بيسدوا النفس او اي حاجة تفيدني في حالتي دي .

طيب ياعم عاصم انت تقريبا فى نطاق الطبيعى...انا حسبتها لنفسى لقيتنى 18 وشوية
:confused::confused:

عموما افضل شئ علشان ماتفرطش فى الاكل بين الوجبات انك بعد كل وجبه تشرب ميه كتير وتعمل رياضة خفيفة قبل كل وجبه علشان تحس بالجوع فتاكل لحد الشبع وماتاكلش تانى بين الوجبات
اهم شئ زى ماقلتلك اشرب ميه كتير بعد كل وجبه

canadiandarweesh 17-01-2009 04:16

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 386)

شوف يا أستاذ عاصم الخضروات المحتوية على الألياف هي التي سوف تقوم بهذا العمل لانها تمتص سوف تمتص المياه الموجودة في الأمعاء و بالبلدي هتنفش مما سوف يعطي لك شعور بالامتلاء وهو ما سيؤدي إلي الشبع و من أفضل هذه الخضروات الخس أو رده الخبز أما عن الأدوية فهناك ما يسمي بل metamucil و هو عبارة عن بودرة تذاب في الماء أو أقراص و هي تستخدم على نطاق واسع سي أمريكا و كندا لرخص ثمنها و عدم وجود أثار جانبية تقريباً مع خالص تحياتي

canadiandarweesh 17-01-2009 04:34

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة talhawy (المشاركة 276)
ربنا يخليك يا دكتور جورج وانا كنت بانقل المقالات واراجعها وانزلها فى المنتدى وفى بعض الاحيان ايضا كنت انا اللى باكتب المقالات واتمنى برده ان حضرتك تجيبلنا مقالات كمان وكمان

بس رجاء خاص يا دكتور جورج
كبر الخط ياعمنا...انا مش عايز البس نضارة....انا لسه شباب
:p:p:p

علشان خطرك بس يا دكتور أنا باحاول أكبر الخط أدينا بنكافح و يا عم إن كانوا ٦ سنين طب ما عرفتش تلبسك نضارة تفتكر مداخلاتي المتواضعة هتنجح في كدة و يا رب ما تنجح علشان إنت محتاج عنيك للكشوفات إلا إذا كنت ناوي تتخصص نساء :)

Orange 17-01-2009 04:35

الف شكر للدكتور جورج ... هو دا بالظبط اللي انا عايز اعرفه
احمد ... انت متأكد انك قسمت الوزن على مربع طولك ؟؟ اصل انا في الاول غلطت و قسمتها على مربع 2 زي ما هو مكتوب بين القوسين , المشكلة يا احمد مش في الشبع او الجوع , المشكلة في لذة الاكل نفسه وانت عارف الاكلات المصرية , يعني تلاقيني باكل وانا شبعان و بعد ما اخلص اكل اندم و بحس انني اول ما اصحى من النوم كرشي هيكبر مترين , يعني الخلاصة انا عايز حاجة تسد نفسي عن الاكل .

canadiandarweesh 17-01-2009 04:52

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 397)
احمد ... انت متأكد انك قسمت الوزن على مربع طولك ؟؟ اصل انا في الاول غلطت و قسمتها على مربع 2 زي ما هو مكتوب بين القوسين , المشكلة يا احمد مش في الشبع او الجوع , المشكلة في لذة الاكل نفسه وانت عارف الاكلات المصرية , يعني تلاقيني باكل وانا شبعان و بعد ما اخلص اكل اندم و بحس انني اول ما اصحى من النوم كرشي هيكبر مترين , يعني الخلاصة انا عايز حاجة تسد نفسي عن الاكل .

تحت أمرك يا أستاذ عاصم و أتمني أن تكون مداخلتي ذات فائدة فعلاً و اشوفك كمان أسبوع في الاستشارة بس أنا المرة د إلي محتاج إستشارة غير طبية أنا عايز أعرف ازاي أكبر الخط بتاعي و أغير اللون و شكراً مقدماً

Orange 17-01-2009 04:56

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canadiandarweesh (المشاركة 398)
تحت أمرك يا أستاذ عاصم و أتمني أن تكون مداخلتي ذات فائدة فعلاً و اشوفك كمان أسبوع في الاستشارة بس أنا المرة د إلي محتاج إستشارة غير طبية أنا عايز أعرف ازاي أكبر الخط بتاعي و أغير اللون و شكراً مقدماً

الله يخليك يا دكتور
بالنسبة للخط يمكن عشان انت بتستعمل الرد السريع اللي بيكون جاهز تحت الصفحة
لكن لو عايز تنسق الخط هتلاقي مربع فوق الرد السريع اسمه post reply

canadiandarweesh 17-01-2009 05:00

اديني هجرب أهو يا أستاذ عاصم و شكراً مقدماً

talhawy 17-01-2009 13:04

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asem_alla (المشاركة 397)

ايوه ياعم انا الاول ضربت الطول فى نفسه وبعدين خدت وزنى قسمته على الناتج وطلع 18 وشوية
انا خسيت
انا باضييييييييييييييع يا ولاد

:(:(:(
لو عايز تسد نفسك عن الاكل يبقى تشرب ميه كتير وتاكل الياف وخضروات كتير

talhawy 17-01-2009 13:05

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة canadiandarweesh (المشاركة 396)

علشان خطرك بس يا دكتور أنا باحاول أكبر الخط أدينا بنكافح و يا عم إن كانوا ٦ سنين طب ما عرفتش تلبسك نضارة تفتكر مداخلاتي المتواضعة هتنجح في كدة و يا رب ما تنجح علشان إنت محتاج عنيك للكشوفات إلا إذا كنت ناوي تتخصص نساء :)

ده هو اكتر حاجة محتاجة عينين تخصص النسا ياعم جورج
ماتخليك محضر خير ياعم
:p:p

الساعة الآن: 13:49