منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الحوار العام General Discussion (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   هو حد يقدر يسيىء للرسول???? (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=21409)

عبد الحميد بدوى 13-09-2012 13:45

هو حد يقدر يسيىء للرسول????

سامحونى وأعذرونى
أنا مش قادر أفهم يعنى

فيلم مسيىء للرسول
هو فيه حد يقدر يسيىء للرسول ؟؟
أنتم فين يا اصحاب العقول ؟؟
طب هما فين دول وفين الرسول
وكدا أو كدا دول شوية بهايم وعجول
ما يستهلوش الرد والرد يطول
هما يعرفوا اية عن الرسول

أنا شايف الاساءة مننا أحنا
أحنا اللى ارتحنا وريحنا
وبنستوردوا منهم هدمتنا ولقمتنا وسلاحنا
دا أحنا حتى بنستوردوا منهم كمان احزنا وافرحنا
دا أحنا من ظلمنا لنفسنا أندبحنا
دا أحنا مستنين المعونة والقروض
عشان تداوى جراحنا
أعذرونى وسامحونى
أحنا اللى من كتر الكدب بقينا نصدقوا نفسنا
أحنا اللى مفيش حد فى العالم يعرف ينافق زينا
أحنا اللى الواسطة عندنا اهم من اهم قانون
احنا اللى الغش عندنا عشان راحة الزبون
أحنا اللى مقضينها نوم فى نوم
والعالم سبقنا بميت سنه
طيب دا مش اساءة للرسول
أحنا اللى مات من سنين حلمنا
أحنا اللى وجودنا زى عدمه
ويمكن كمان عدمه أحسن مننا
أحنا اللى كل يوم لازم يتحرق دمنا
جايين دلوقتى عاملين رجالة
وحالتنا حالة
اقولكم اية اية حاجة من نفسنا

نفسى نتعلموا حتى لما نغضبوا
ازاى نغضبوا
احنا نغضبوا على حالنا الاول
وبعدين نتكلموا ونصرخوا
احنا طالما حالنا على دا الحال
مش من حقنا ننطقوا

طيب واللى بيحصل فى سوريا يا مسلمين
يا موحدين يرضى مين يرضى الرسول
أنتم فين من الرسول
أنتم فين يا اصحاب العقول
ما تتكلموا

الشاعر
عبد الحميد بدوى

عبد الحميد بدوى 13-09-2012 20:29

هو فيه حد يقدر يسيىء للرسول

سامحونى وأعذرونى
أنا مش قادر أفهم

يعنى أية فيلم مسيىء للرسول
هو فيه حد يقدر يسيىء للرسول ؟؟
أنتم فين يا اصحاب العقول ؟؟
طب هما فين دول وفين الرسول
وكدا أو كدا دول شوية بهايم وعجول
ما يستهلوش الرد والرد يطول
هما يعرفوا اية عن الرسول

أحنا اللى ارتحنا وريحنا
وبنستوردوا منهم هدمتنا ولقمتنا وسلاحنا
دا أحنا حتى بنستوردوا منهم كمان احزنا وافرحنا
دا أحنا من ظلمنا لنفسنا أندبحنا
دا أحنا مستنين المعونة والقروض
عشان تداوى جراحنا
أعذرونى وسامحونى
أحنا اللى من كتر الكدب بقينا نصدقوا نفسنا
أحنا اللى مفيش حد فى العالم يعرف ينافق زينا
أحنا اللى الواسطة عندنا اهم من اهم قانون
احنا اللى الغش عندنا عشان راحة الزبون
أحنا اللى مقضينها نوم فى نوم
والعالم سبقنا بميت مليون سنه
طيب دا مش اساءة للرسول
أحنا اللى مات من سنين حلمنا
أحنا اللى وجودنا زى عدمه
ويمكن كمان عدمه أحسن مننا
أحنا اللى كل يوم لازم يتحرق دمنا
ولازم نتقهروا فى قعر بطننا
جايين دلوقتى عاملين رجالة
وحالتنا حالة
اقولكم اية اية حاجة من نفسنا

نفسى نتعلموا حتى لما نغضبوا
ازاى نغضبوا
احنا نغضبوا على حالنا الاول
وبعدين نتكلموا ونصرخوا
احنا طالما حالنا على دا الحال
مش من حقنا نقولوا ولا ننطقوا
سؤال لازم نسالوه لنفسنا
هو حد يقدر يسيىء للرسول
فرحنا فينا عدونا
بنهاجموا السفارة
والسفارة على ارضنا
هى صحيح سفارة امريكية
بس فى الاساس ملكنا
عايزين تقتلوا السفير
اقتلوه محروق ابوه
بس ياترى بعد ما تقتلوه
يبقى انتقمنا وانتصرنا للرسول ولنفسنا
ونبقوا خدنا حقنا
انا عايز اعرف فين عقلنا
انتم فين يا اصحاب العقول

طيب واللى بيحصل فى سوريا يا مسلمين
يا موحدين يرضى ربنا
يرضى مين يرضى الرسول
أنتم فين من الرسول
أنتم فين يا اصحاب العقول
ما تتكلموا ما تنطقوا
ولا ما بتتكلموش الا ما تقبضوا

الشاعر
عبد الحميد بدوى

Darawish w Bas 14-09-2012 12:19

معلهش يعنى هو الموضوع مهم جداً وغير مقبول طبعاً الإساءة لرسول الإنسانية صلى الله عليه وسلم وكان المفروض يبقى فيه ردود وإقبال واستحسان للموضوع ، بس اعتقد سبب احجام الاعضاء عن المشاركة هو برضه الكلام الركيك والأبيات المتداعية ، والله حرام نسمى ده شعر ، ومش عارف مين اللى ادالك لقب شاعر من الأصل ؟

samy said mohamed ezz 14-09-2012 15:32

أولا.. أرجو من الأخ الذى كتب المداخله السابقه .. أن لا يثبط الهمم
.. و أن يحترم مشاعر و أحاسيس كاتب التوبك .. بل و يشكره على تلك المشاعر .. و تعبيره عن أفكاره فى كيفية الرد على الذين يسيئون للرسول .. بعد أن نقوم بإصلاح أنفسنا أولا لكى نرضى الله و رسوله .. و نستطيع وقتها مقاطعة كل دوله لا تحترم مشاعر المسلمين و سيرة رسولنا الكريم
و أحييك يا أستاذ عبد الحميد بدوى على مشاعرك و أفكارك البناءه
و على اجتهادك بكتابة هذه المشاعر فى أبيات شعريه
و انا هنا لست فى مقام تقييم هذا الشعر .. لأنى مهندسا و لست شاعرا متخصصاً .. لكن ما يهمنى هنا هو المضمون فى المقام الأول .. و سر يا أستاذ بدوى على درب العمل الصالح و الكلمه الطيبه الصادقه و لا يثنيك عن عزمك ما يقال هنا او هناك
و لك تحياتى
ثانيا .. بالنسبه للموضوع نفسه ..
فلابد لنا أولاً أن ندرك ما هو الهدف من إخراج مثل هذا الفيلم ؟
فلو أدركنا الهدف من إنتاجه و إخراجه .. نستطيع أن نتصرف التصرف الأمثل فى مواجهة مثل هذه الأفعال الحقيره
فقد أنتجه قبطى مخبول و حاقد على الإسلام .. بل و غالبا .. هو عميل للصهاينه المجرمين .. خاصة و قد اتضح لنا أن مخرجه يهودى أمريكى
أما الهدف من إنتاج هذا الفيلم ..
أولاً .. لإثارة غضب المسلمين على أمريكا ( و خصوصا دول الثورات العربيه ) .. فتقوم شعوب هذه الدول ( خصوصا انهم فى حالة ثوره .. و بالتالى فمن السهل إشعال مشاعرهم ) على أعمال عير مسئوله .. مثل إقتحام السفارات الأمريكيه .. و حرق السفارات .. و قتل أمريكين ( مثل قتل السفير الأمريكى فى بنغازى ) .. فتحدث الفتنه و الشعور بالكراهيه ما بين الشعوب الإسلاميه و الشعب الأمريكى ... و هذا بالظبط ما هم يهدفون إليه من عمل مثل تلك الأفلام
بالإضافه إلى محاولة إشعال الفتنه الطائفيه داخل مصر .. فيطلب أقباط المهجر من الحكومه الأمريكيه الحمايه على مصر
و هذا الهدف هو هدف إسرائيلى صهيونى خبيث
و يحاولون بشتى الطرق إحداث الفتنه و المقاطعه و العداوه بيننا و بين أمريكا منذ بداية الثوره .. ليسهل بعد ذلك لهم تحفيز أمريكا على ضرب مصر تحديداً و القضاء على قوتها العسكريه و إضعاف إقتصادها .. بل و تقسيمها إلى دولتين .. دوله مسلمه و دوله مسيحيه
هذه هى أهدافهم القذره و الحقيره و الخبيثه .. من إنتاج مثل تلك
الأفلام .. فماذا نحن بفاعلون .. هل نحقق لهم بكل سذاجه أهدافهم
هذه .. و نقوم بالظبط بكل ما خططوا لهم ؟؟؟

أم نقوم بعمل لم و لن يتوقعوه .. و عمل ما يجهض أحلامهم الخبيثه .. بل و إستغلال هذا الحدث لغير صالحهم على الإطلاق
.. مما يعزز أكثر من العلاقات بيننا و بين الأمريكان .. لكن بعد طبعاً .. أن نأخذ حقنا من أمريكا .. لكن بالطرق الحضاريه و القانونيه الممكنه
لكن .. ماذا نحن فاعلون تحديداً .. للحديث بقيه

مهندس سامى

darwishing 14-09-2012 18:26

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samy said mohamed ezz (المشاركة 452704)
أولا.. أرجو من الأخ الذى كتب المداخله السابقه .. أن لا يثبط الهمم
.. و أن يحترم مشاعر و أحاسيس كاتب التوبك .. بل و يشكره على تلك المشاعر .. و تعبيره عن أفكاره فى كيفية الرد على الذين يسيئون للرسول .. بعد أن نقوم بإصلاح أنفسنا أولا لكى نرضى الله و رسوله .. و نستطيع وقتها مقاطعة كل دوله لا تحترم مشاعر المسلمين و سيرة رسولنا الكريم
و أحييك يا أستاذ عبد الحميد بدوى على مشاعرك و أفكارك البناءه
و على اجتهادك بكتابة هذه المشاعر فى أبيات شعريه
و انا هنا لست فى مقام تقييم هذا الشعر .. لأنى مهندسا و لست شاعرا متخصصاً .. لكن ما يهمنى هنا هو المضمون فى المقام الأول .. و سر يا أستاذ بدوى على درب العمل الصالح و الكلمه الطيبه الصادقه و لا يثنيك عن عزمك ما يقال هنا او هناك
و لك تحياتى
ثانيا .. بالنسبه للموضوع نفسه ..
فلابد لنا أولاً أن ندرك ما هو الهدف من إخراج مثل هذا الفيلم ؟
فلو أدركنا الهدف من إنتاجه و إخراجه .. نستطيع أن نتصرف التصرف الأمثل فى مواجهة مثل هذه الأفعال الحقيره
فقد أنتجه قبطى مخبول و حاقد على الإسلام .. بل و غالبا .. هو عميل للصهاينه المجرمين .. خاصة و قد اتضح لنا أن مخرجه يهودى أمريكى
أما الهدف من إنتاج هذا الفيلم ..
أولاً .. لإثارة غضب المسلمين على أمريكا ( و خصوصا دول الثورات العربيه ) .. فتقوم شعوب هذه الدول ( خصوصا انهم فى حالة ثوره .. و بالتالى فمن السهل إشعال مشاعرهم ) على أعمال عير مسئوله .. مثل إقتحام السفارات الأمريكيه .. و حرق السفارات .. و قتل أمريكين ( مثل قتل السفير الأمريكى فى بنغازى ) .. فتحدث الفتنه و الشعور بالكراهيه ما بين الشعوب الإسلاميه و الشعب الأمريكى ... و هذا بالظبط ما هم يهدفون إليه من عمل مثل تلك الأفلام
بالإضافه إلى محاولة إشعال الفتنه الطائفيه داخل مصر .. فيطلب أقباط المهجر من الحكومه الأمريكيه الحمايه على مصر
و هذا الهدف هو هدف إسرائيلى صهيونى خبيث
و يحاولون بشتى الطرق إحداث الفتنه و المقاطعه و العداوه بيننا و بين أمريكا منذ بداية الثوره .. ليسهل بعد ذلك لهم تحفيز أمريكا على ضرب مصر تحديداً و القضاء على قوتها العسكريه و إضعاف إقتصادها .. بل و تقسيمها إلى دولتين .. دوله مسلمه و دوله مسيحيه
هذه هى أهدافهم القذره و الحقيره و الخبيثه .. من إنتاج مثل تلك
الأفلام .. فماذا نحن بفاعلون .. هل نحقق لهم بكل سذاجه أهدافهم
هذه .. و نقوم بالظبط بكل ما خططوا لهم ؟؟؟
أم نقوم بعمل لم و لن يتوقعوه .. و عمل ما يجهض أحلامهم الخبيثه .. بل و إستغلال هذا الحدث لغير صالحهم على الإطلاق
.. مما يعزز أكثر من العلاقات بيننا و بين الأمريكان .. لكن بعد طبعاً .. أن نأخذ حقنا من أمريكا .. لكن بالطرق الحضاريه و القانونيه الممكنه
لكن .. ماذا نحن فاعلون تحديداً .. للحديث بقيه

مهندس سامى

++10

منتظرين يا مهندس سامي

عبد الحميد بدوى 14-09-2012 19:10

الناس بتموت امام السفرات ا العالم بيتحرق والاخ بيتكلم عن الشعر انا لا اكتب شعر انا اكتب فكر والفكر اسمى وارقى من الشعر ولم اكن يوما شاعر ولكنى اكتب اوجاع وطن اما كلمة شاعر انا اصلا لا احبها ولكنى كتبتها لانى كلما اكتب موضوع اجده منقول فى الاف المواقع والجرايد وينسبونه لنفسهم فالكلمة وجع وكل واحد اولى بحقه

ولا اكتب من اجل انا انال اعجابكم فهذا اخر همى
فأنا اكتب بدمى

samy said mohamed ezz 14-09-2012 22:00

عدد المسلمين فى العالم الأن يقترب من 1.7 مليار نسمه
عدد المسيحين فى العالم الأن يقترب من 2.3 مليار نسمه
عدد سكان العالم حاليا ً وصل إلى 7 مليار نسمه تقريباً
و على الرغم من أن من يدخلون فى لإسلام فى بريطانيا حوالى 20 ألف كل سنه .. و نفس العدد تقريباً فى الولايات المتحده الأمريكيه
لكننا مازلنا نشعر بأن الدعوه الإسلاميه فى العالم حدث لها خمول و قصور فى الألف سنه الأخيره .. بمعنى أن إنتشار الإسلام كان سريعاً و كبيراً فى ال 500 سنه الأولى من عمر الإسلام .. ثم بدأت تقل و تهدأ جهود هذه الدعوه فى العالم رويدا رويداً .. ثم حدث إحتلال لدول إسلاميه كثيره فى العصور الحديثه بعد أن وصلت تلك الدول إلى حاله من الضعف و التخلف .. فى نفس الوقت الذى أهتمت فيه دول أوروبا و أمريكا بالعلم .. مع إكتشافهم للبترول و الكهرباء من ناحيه .. و البارود من الناحيه الأخرى
و لم يكتفى الغرب فى إحتلالنا فقط على مستوى البلاد .. بل أيضاً على مستوى العقول .. جعل الكثيرين منا .. يعتبروا بأن المثقف فى بلادنا العربيه هو الذى يتعلم و يقرأ الأدب الغربى بكل أشكاله .. و الذى ينهل من الثقافه الغربيه و من العلم الغربى بصفه عامه .. و جعلونا نكفر بكل ما يسمى بالثقافه العربيه و الإسلاميه .. و حصروا الدين فى العلاقه الشخصيه بين الإنسان وربه فقط لا غير
.. فهو إحتلال للارض و إحتلال للعقول
و لن ننهض مرة ثانيه إلا إذا أستردينا مرة ثانيه لشخصيتنا العربيه الإسلاميه و ثقتنا فى أنفسنا .. لكن مع تجنب الخزعبلات التى دخلت على الإسلام عبر التاريخ .. و مع الإهتمام بالعلم الحديث
و نحن الأن أمامنا فرصه عظيمه .. لنعيد الدعوه الإسلاميه لقوتها الاولى .. مع إنفتاح العالم على بعضه البعض .. و من خلال إنتشار البث الفضائى الذى كسر حواجز كثيره بين الدول
أما إنتصارنا للنبى .. فلابد أن نستغل هذه الفرصه .. ليقوم العرب بالرد الإيجابى على هذا الفيلم التافه الحقير
فأمريكا .. تدّعى بأنها لا تستطيع التدخل فى الإبداع الفنى و حرية الرأى
فلماذا لا نستغل نفس منطقهم هذا لتقوم السعوديه و قطر بشراء استدوديوهات فى أمريكا و إقامة محطات فضائيه تنشر الدعوه للإسلام بقوه و كثافه فى أمريكا
.. مع نشر كل الأفلام و المسلسلات التى تم إنتاجها طوال ال 80 سنه السابقه عن الإسلام فى تلك الفضائيات مترجمه للإنجليزيه
و من الممكن الضغط على الحكومه الأمريكيه .. لإذاعة العمل الفنى الرائع عمر بن الخطاب على المحطات الرئيسيه فى أمريكا ردا على هذا الفيلم المسئ للإسلام و للرسول و بالمجان .. مترجماً للإنجليزيه أو مدبلجاً إلى الإنجليزيه ( لكن بأصوات نفس الممثلين ) حتى يكون هناك مصداقيه للعمل .. و يؤثر التأثير المطلوب
أعتقد أن من حقنا .. الرد على هذا الفيلم فى محطاتهم التلفزيونيه
و بنفس منطقهم .. و هو حرية الفن و الإبداع
على أن تتوالى الأعمال بعد ذلك بنفس مستوى هذا المسلسل
هكذا يكون الرد العملى على هذه المخططات الخبيثه ..
و هذا هو رد الفعل الذى لا تتوقعه إسرائيل .. بأن يكون إنتاج مثل هذا الفيلم السبب فى نشر الدعوه إلى الإسلام بقوه فى كل أنحاء أمريكا

samy said mohamed ezz 15-09-2012 02:42

أما من الناحيه القانونيه
أنا بس عندى استفسار من القانونيين .. أليس هناك قانون يمنع التفرقه العنصريه .. بسبب اللون أو الجنس أو العقيده
أليس هذا الفيلم يعتبر إعتداء و إهانه لكل مسلمى العالم ( بصفتهم ورثاء النبى محمد فى العقيده )
.. و هذا الإعتداء مبنى على التفرقه العنصريه
بسبب الديانه .. حيث أن المنتجين و المخرجين هم من الديانات الأخرى ( اليهوديه و المسيحيه )
نرجو من المسئولين فى مصر و فى دول الخليج
تشكيل لجنه قانونيه .. لترفع قضيه على منتجى الفيلم و مخرجه و مؤلفه .. و تتهمهم بإهانة كل مسلمى العالم ( بإهانة رمز عقيدتهم ) بسبب التفرقه العنصريه .. و على ذلك من حقنا المطالبه
بأكبر تعويضات ممكنه من المحكمه
.. و من الممكن لو حكمت المحكمه بهذه التعويضات .. تتخرب الشركه المنتجه و تفلس تماما
و لى استفسار هنا .. أشمعنى يعنى .. لو أن أى شخص أهان الديانه اليهوديه يتهموه بمعاداة الساميه .. و تحكم المحكمه لليهود بتعويضات كبيره
و الذى اعرفه .. أن المسلمين أيضاً ينتمون للساميه .. لأن اليهود و العرب .. هم من نسل سام ( أحد أولاد سيدنا نوح ) و من هنا أعتبر اليهود أنفسهم ساميون ( زى أولادى تماماً :n (64): ) .. لذلك أعتقد .. بأننا نستطيع رفع قضيه نتهمهم فيها بمعاداة الساميه أيضاً
أعتقد أنه لو اجتمع عدداً من القانونيين .. يستطيعوا أن يدرسوا الأمر من جميع جوانبه ..
و يطالبوا بالفعل بتعويضات كبيره .. إما من الشركه المنتجه .. أو من الحكومه الامريكيه ذاتها
أو أن يتقدموا بشكاوى إلى منظمة حقوق الإنسان لترفع نيابة عن المسلمين فى العالم قضيه على المنتجين لهذا الفيلم .. لأنى أعتقد أنه من حقوق الإنسان .. عدم إهانة عقيدته أو رموز عقيدته
خصوصا .. و أن هيلارى كلينتون أصبحت شاهده بأن هذا العمل لا يعد عمل فكرى إبداعى .. بل هو عمل قصد به إثارة غضب المسلمين و انه فيلم يثير الإشمئزاز .. و أيضاً فقد جاءت شهاده من الإتحاد الأوروبى بأن هذا الفيلم لا يعتبر عملاً إبداعياً .. و بالتالى فهذه النقطه تحديداً تعتبر لصالحنا لو رفعنا قضايا تعويض و رد شرف لكل مسلمى العالم و نطالب بتعويضات بالمليارات .. سواء من المنتجين أو من الحكومه الأمريكيه
و على أساس أن هذا العمل لا يحمل فكراً إبداعياً .. بل هو محاوله لإهانة كل مسلمى العالم بسبب إختلاف عقيدتهم
يعنى أعتقد بأننا لابد لنا من التحرك القوى قانونياً
و نعمل زى إسرائيل ما بتعمل عندما يمس أى أحد ديانتهم أو يسئ لهم بسبب العقيده
عاوزين موقف قوى من الدول العربيه
ثم أين رد فعل السعوديه .. و أين رد فعل قطر ؟؟؟

مهندس سامى

aboshady 15-09-2012 05:20

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الحميد بدوى (المشاركة 452714)
الناس بتموت امام السفرات ا العالم بيتحرق والاخ بيتكلم عن الشعر انا لا اكتب شعر انا اكتب فكر والفكر اسمى وارقى من الشعر ولم اكن يوما شاعر ولكنى اكتب اوجاع وطن اما كلمة شاعر انا اصلا لا احبها ولكنى كتبتها لانى كلما اكتب موضوع اجده منقول فى الاف المواقع والجرايد وينسبونه لنفسهم فالكلمة وجع وكل واحد اولى بحقه
فأنا اكتب بدمى

بجد
وكمان مره بجد
انا مرارتي انفقعت منك
مره شاعر
ومره مفكر
والالاف المواقع
ودلوقتي كمان جرايد
علي ايه يا حسره
دا انت اخرك بتفك الخط او واخد اعداديه ابن عمك
منه لله مهندس سامي اللي بيشجعك
يخرب بيت اللي يدخل لك توبك تاني

اه قبل ما انسي
ابقي لم العشش بتاعتك دي وحطها كلها في خرابه واحده
قصدي توبك واحد وانا حعمل لك عنوان مثير لمقلب النفايات ده
وياريت الاخوه اللي يدخلوا بعدي يختاروا اسماء للمكان الجديد بتاع عبحميد

aboshady 15-09-2012 05:23

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة darawish w bas (المشاركة 452699)
معلهش يعنى هو الموضوع مهم جداً وغير مقبول طبعاً الإساءة لرسول الإنسانية صلى الله عليه وسلم وكان المفروض يبقى فيه ردود وإقبال واستحسان للموضوع ، بس اعتقد سبب احجام الاعضاء عن المشاركة هو برضه الكلام الركيك والأبيات المتداعية ، والله حرام نسمى ده شعر ، ومش عارف مين اللى ادالك لقب شاعر من الأصل ؟

يعني مش قادر تستحمله شويه
يبقي احنا لينا الجنه علي كده
قالك اصبر علي جارك الشاعر
يا يرحل يا تيجي له شوطه

محسن مسعود 15-09-2012 09:41

كد الدكتور محمدى عبد المتعال فى إتصال هاتفى لـ شبكة 24 ساعة وهو مصرى الجنسية من محافظة الشرقية ومقيم فى الولايات المتحدة الأمريكية وبالتحديد فى فولز تيشرش بولاية فيرجينيا وبعمل فى مجال الدعوة, أنهم فوجئوا بقدوم الألاف من غير المسلمين إلى المركز ليتسائلوا عن الدين الإسلامى

وأكد عبد المتعال أننا كنا نرد على جميع الأسئلة الموجهة إلينا بفضل الله ووضحنا إليهم سماحة الإسلام الحنيف
وقال عبد المتعال أن
الكثيرين فى الغرب لايعرف شىء عن الإسلام سوى مايردد عبر الفضائيات من "عنف وإرهاب وقتل" ولاشىء سوى ذلك
وقال ثلاثة أيام لم نتذوق طعم النوم من كثرة الوافدين إلينا وبفضل الله إستطعنا إقناع الكثير منهم وإعتنقوا الإسلام عن قناعة
ويروى عبد المتعال أنه منذ بداية عمله فى المركز لم يشهد هذا الإقبال وقال هذه مبشرات بالخير فما من محنة إلا ويليها منحة من الله عزل وجل " فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا"

إنتهى كلام الدكتور محمدى

أجرينا الحوار مع الدكتور محمدى عبد المتعال لنرى ردود الأفعال بعد نشر الفيلم المسيىء عن رسول الله والذى تم نشره منذ أيام على موقع يوتيوب مما أثار غضب المسلمين فى شتى أرجاء المعمورة
منقول

Darawish w Bas 15-09-2012 15:26

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الحميد بدوى (المشاركة 452714)
فأنا اكتب بدمى

آلاف المواقع ؟ مش واسعة شوية ؟

الساعة الآن: 01:41