منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   النادي الاسماعيلي Ismaily Club (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   ساهم معنا في دعم النادي الإسماعيلي (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=13263)

ramyismaily 26-07-2010 22:11

فكرة رائعة وياريت تتنفيذ ممكن تبدا من 100جنية

esmaelawy awy 26-07-2010 22:19

تم تثبيت الموضوع ايضا للأهمية

محمد انس 26-07-2010 22:25

10جنيه قابلة للزيادة على حسب الظروف

ziko 26-07-2010 22:34

الفكره جميله

واتعرضت قبل كده أكثر من مره لكن كانت بتقف في النهايه

ويمكن اكثر مره وصلت لمراحل الجد , كانت لما الناس قالت نضيف مبلغ 10 جنيه شهريا علي كل فاتورة كهرباء لمحل

و5 جنيه علي كل فاتورة كهرباء لشقه , ووقتها المجلس المحلي رفض الفكره وقال مينفعش.

الفكره ممتازه كما وضعت من جانب الاستاذ عصام صاحب التوبيك وليس كما حورها الاستاذ هشام في مداخلته الاخيره.

ببساطه , انشاء شكره معناه فيه تجاره معناه فيه ربح يعني مكسب مشترك بين صاحب السهم وبين الاسماعيلي حامل الاسم التجاري , ولنفترض انها ستكون بنسبة 50-50 بين الطرفين.

لكن اللي بيتكلم عليه استاذ هشام هيكون عباره عن asset قيمته بتقل مع الوقت علي عكس التجاره اللي قيمتها بتزيد يوم عن التاني.

طيب الشركه هتشتغل في ايه ؟؟ اي حاجه ان شاء الله حتي تتاجر في المانجه , اي حاجه مكسبها شبه مستقر وفيه الناس اللي بتفهم في المجال ده.

بس انا عندي اقتراح وبالنسبه لي هو مهم جدا جدا , انا شايف ان الشركه دي في حالة تفعيلها يكون مقصور شراء اسهمها علي الاسمعلاويه المولودين في اسماعيليه واولاد مواليد اسماعيليه , يعني من الاخر بطاقتك فيها رقم 19 اللي يخص اسماعيليه.

لان ببساطه لو فتحناها لاي حد يوم ما الشركه هتقف علي رجلها , او يوم ما هيكون فيها بادرة امل للاسماعيلي , ممكن تلاقي الاهلاويه وما اكثرهم ينزلو يشترو الاسهم دي ولو حي شبرا بس نزل يشتري هيكون اكثر من اسماعيليه , يعني هيكون معاه اكثر من 51% من اسهم الشركه ووقتها هيكونو هما المتحكمين فيها , يعني خراب مستعجل وموجه.

لكن الفكره جميله كبدايه , بعيدا عن مجلس الاداره , لأن ببساطه محدش بيدي فلوسه لشوية حراميه.

لكن هنحتاج الكثير والكثير من الدراسه قبل اتخاذ اي خطوه فعليه لان ببساطه دي فلوس ناس

وانا اقدر ادفع 100 جنيه شهريا ولو شركه ممكن اشتري اسهم من 1000 ل 2000 جنيه مثلا.

عصام رشوان 26-07-2010 22:35

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmaelawy awy (المشاركة 326236)
الله عليك يا استاذ عصام
وفكرتني بالذي مضي والله
وفعلا عنوان التوبك لا يتناسب مع الموضوع
ويمكن ده اللي اخرني للدخول للتوبك الجميل ده
واول حاجة هعملها دلوقتي هو تغيير العنوان
وايه راي حضرتك نسميه ساهم معنا في دعم النادي الاسماعيلي

نيجي بقي لموضوع التوبك
بص يا استاذ عصام انا مش عايز اعقدك او احبطك

موضوع انشاء شركة مساهمة ونشتري اسهم ويبقي التبرع شهري
اعتقد ده موضوع صعب جدا ومعقد وفيه كتير من التعقيدات الروتينية والبيروقراطية
ده غير انه محتاج لناس متفرغين وموظفين وفيلم طويل قوي بصراحة

عشان كده انا بقترح
ان تكون الحملة دي باسم اس سي وبعيدة عن شركة الاسماعيلي

وممكن نعمل حاجة زي اللي عملناها قبل كده واشترينا اوتوبيس الناشئين
ونجرب المرة دي اننا نعمل هدف محدد كشراء سيارة حمل مصابين من الملعب مثلا
او شراء اطقم ملابس للناشئين
او اي اقتراح اخر من احد الاعضاء يكون حاجة ملموسة نشتريها ونقدمها للنادي كهدية من موقع اسماعيلي اس سي
وبحيث يكون المبلغ لمرة واحدة واكبر قليلا من الدعم الشهري
وده افضل واسهل بكتير من انتظار اسهم شركة الاسماعيلي
ومن الممكن اذا نجحت الفكرة نحاول تكرارها كل فترة بشكل او بطريقة اخري

وانا يا سيدي اول المتبرعين في هذه الفكرة الجديدة بالف جنيه

الاخ الفاضل / الحاج هشام الكسار
كل الشكر لتغيير اسم التوبك حتى ينطبق اكثر على المضمون
و أقتراحك أكثر من ممتاز لان ماترشحه يعتبر من الاصول الباقية فى النادى و ليست مساهمة مباشرة لمجلس الادارة
و لكن أستأذن حضرتك فى تأجيل هذا ألاقتراح البناء لحين بلورة فكرة الاسهم و استثمارها
مما يجعلها دخلا مستمرا و ليست مجرد تبرع و ينتهى
عملا بالمثل القائل ( أن تعلمنى الصيد خير من أن تطعمنى كل يوم سمكة )
و أأمل أن تكون تبرعات كبار عشاق الاسماعيلى هنا فى موقع اس سى نواة يضاف اليها تبرعات من كبار رجال الاعمال و كبار محبى الاسماعيلى داخل مصر و خارجها و الله المستعان
مع تحياتى و تقديرى لشخصك الكريم

عصام رشوان 26-07-2010 22:50

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziko (المشاركة 326248)
الفكره جميله

واتعرضت قبل كده أكثر من مره لكن كانت بتقف في النهايه

ويمكن اكثر مره وصلت لمراحل الجد , كانت لما الناس قالت نضيف مبلغ 10 جنيه شهريا علي كل فاتورة كهرباء لمحل

و5 جنيه علي كل فاتورة كهرباء لشقه , ووقتها المجلس المحلي رفض الفكره وقال مينفعش.

الفكره ممتازه كما وضعت من جانب الاستاذ عصام صاحب التوبيك وليس كما حورها الاستاذ هشام في مداخلته الاخيره.

ببساطه , انشاء شكره معناه فيه تجاره معناه فيه ربح يعني مكسب مشترك بين صاحب السهم وبين الاسماعيلي حامل الاسم التجاري , ولنفترض انها ستكون بنسبة 50-50 بين الطرفين.

لكن اللي بيتكلم عليه استاذ هشام هيكون عباره عن asset قيمته بتقل مع الوقت علي عكس التجاره اللي قيمتها بتزيد يوم عن التاني.

طيب الشركه هتشتغل في ايه ؟؟ اي حاجه ان شاء الله حتي تتاجر في المانجه , اي حاجه مكسبها شبه مستقر وفيه الناس اللي بتفهم في المجال ده.

بس انا عندي اقتراح وبالنسبه لي هو مهم جدا جدا , انا شايف ان الشركه دي في حالة تفعيلها يكون مقصور شراء اسهمها علي الاسمعلاويه المولودين في اسماعيليه واولاد مواليد اسماعيليه , يعني من الاخر بطاقتك فيها رقم 19 اللي يخص اسماعيليه.

لان ببساطه لو فتحناها لاي حد يوم ما الشركه هتقف علي رجلها , او يوم ما هيكون فيها بادرة امل للاسماعيلي , ممكن تلاقي الاهلاويه وما اكثرهم ينزلو يشترو الاسهم دي ولو حي شبرا بس نزل يشتري هيكون اكثر من اسماعيليه , يعني هيكون معاه اكثر من 51% من اسهم الشركه ووقتها هيكونو هما المتحكمين فيها , يعني خراب مستعجل وموجه.

لكن الفكره جميله كبدايه , بعيدا عن مجلس الاداره , لأن ببساطه محدش بيدي فلوسه لشوية حراميه.

لكن هنحتاج الكثير والكثير من الدراسه قبل اتخاذ اي خطوه فعليه لان ببساطه دي فلوس ناس

وانا اقدر ادفع 100 جنيه شهريا ولو شركه ممكن اشتري اسهم من 1000 ل 2000 جنيه مثلا.

الاخ الفاضل استاذ زيكو
تحياتى لحضرتك
انا عارف قد ايه عشقك للاسماعيلى انت و كل الشباب المشرف و الذى يعد واجهة محترمة لجمهور الدراويش
و الله ينور عليك لانك انتقلت الى مناقشة نشاط الشركة و المؤكد ان القائمين عليها يمتلكون العديد من الافكار المدروسة للاستثمار
و دعنى أختلف معك بالنسبة لتخوفك و رغبتك أن تكون المساهمة حكرا على ابناء الاسماعيلية
فعشاق الدراويش لا يمكن لنا أن نجعلهم فئتين ... هذه واحدة
و الاخرى التى تسبب لك المخاوف و هى أن يمتلك جمهور الاهلى أكثر من 51 % من الاسهم فهى بعيدة بعض الشئ
و من المؤكد أن هناك من الضمانات ما يجعل تلك المخاوف بعيدة عن أرض الواقع باذن الله
مع خالص الشكر على مساهمتك المتوقعة و نقول ... يا رب

ziko 26-07-2010 22:59

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عصام رشوان (المشاركة 326253)
الاخ الفاضل استاذ زيكو
تحياتى لحضرتك
انا عارف قد ايه عشقك للاسماعيلى انت و كل الشباب المشرف و الذى يعد واجهة محترمة لجمهور الدراويش
و الله ينور عليك لانك انتقلت الى مناقشة نشاط الشركة و المؤكد ان القائمين عليها يمتلكون العديد من الافكار المدروسة للاستثمار
و دعنى أختلف معك بالنسبة لتخوفك و رغبتك أن تكون المساهمة حكرا على ابناء الاسماعيلية
فعشاق الدراويش لا يمكن لنا أن نجعلهم فئتين ... هذه واحدة
و الاخرى التى تسبب لك المخاوف و هى أن يمتلك جمهور الاهلى أكثر من 51 % من الاسهم فهى بعيدة بعض الشئ
و من المؤكد أن هناك من الضمانات ما يجعل تلك المخاوف بعيدة عن أرض الواقع باذن الله
مع خالص الشكر على مساهمتك المتوقعة و نقول ... يا رب

محدش قال حكر علي الاسمعلاويه

بس تضمن منين ان اصحاب الاموال من اي مكان ميبقوش هما اصحاب القرار

وكمان نسبة الاسمعلاويه من بره اسماعيليه نسبه قليله مقارنة باللي جوه

بس عموما نبدأ نتكلم في وقائع ووقتها نبقي نحط 100 مانع ان شاء الله

بس نطلع من حيز الكي بورد والانترنت ونطلع للواقع

لان المرحله دي مش سهله زي ما الناس فاكره

esmaelawy awy 26-07-2010 23:13

خلاص يا استاذ عصام
مفيش مشكلة خالص
دعنا ننتظر ونري

وانا علي العموم
مساهم في كل الاحوال
ومعاكم دائما في خدمة النادي الاسماعيلي

amr abd elmoein 26-07-2010 23:22

يارب تكمل على خير

mario 26-07-2010 23:23

وانا معاكم زى مانتوا عايزين
شهريا او مبلغ مالى

اعملوا بس الحساب
و ياريت نشوف تسويق لموضوع العضويات الجديدة

assad farag 26-07-2010 23:25

انا اسمعلاوى قديم من القاهرة واود ان اشترك فى النادى الاسماعيلى واكون عضو فى النادى فهل اجد المساعدة

عصام رشوان 26-07-2010 23:27

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziko (المشاركة 326255)
محدش قال حكر علي الاسمعلاويه

بس تضمن منين ان اصحاب الاموال من اي مكان ميبقوش هما اصحاب القرار

وكمان نسبة الاسمعلاويه من بره اسماعيليه نسبه قليله مقارنة باللي جوه

بس عموما نبدأ نتكلم في وقائع ووقتها نبقي نحط 100 مانع ان شاء الله

بس نطلع من حيز الكي بورد والانترنت ونطلع للواقع

لان المرحله دي مش سهله زي ما الناس فاكره

أجمل كلمة اتقالت يا باشا
نطلع من حيز الكيبورد و من سجن الكلمات
و رغم كل الصعوبات فان ارادة تلك الجماهير المحبة بصدق
ستكون باذن الله درعا للدراويش تتحطم عليه أعتى الصعوبات


الساعة الآن: 00:17

Powered by vBulletin ®

Security byi.s.s.w