منتدي إسماعيلي إس سي

منتدي إسماعيلي إس سي (http://www.ismaily-sc.com/vb/index.php)
-   الإسماعيلي في الصحف (http://www.ismaily-sc.com/vb/forumdisplay.php?f=61)
-   -   ألحقونا ...من دعاة البيئة و صلاح الصايغ (http://www.ismaily-sc.com/vb/showthread.php?t=4786)

darwishing 01-03-2010 23:47

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper (المشاركة 250487)
وافقت لجنة الصحة بمجلس الشعب علي طلب الاحاطة الذي تقدم به النائب الوفدي صلاح الصايغ برفض قطع جزء من الغابة الشجرية بالاسماعيلية بحجة اقامة ناد اجتماعي للنادي الاسماعيلي .
حذر الصايغ من المساس بالغابة الشجرية الدولية للشباب بالاسماعيلية وإزالة الأشجار الممتدة على مساحة 26 فدان لإقامة مشروع استثماري للمحافظة على مساحة الغابة المواجهة لجامعة قناة السويس . مشيرا أن لجنة الشئون الصحية والبيئية بمجلس الشعب ناقش السبت طلب الإحاطة المتقدم به لوقف أعمال إزالة الأشجار .
وكشف الصايغ عرض اللواء عبد الجليل الفخراني محافظ الإسماعيلية على شركة بتروسبورت المتخصصة في إقامة القرى والمنتجعات السياحية مساحة الغابة لإقامة اكبر منتجع رياضي واجتماعي بمنطقة القناة على المساحة الممتدة بطول 2 كيلو . وتابع الصايغ أن القيادات بالمحافظة يبيتون النية لإزالة الأشجار التي قام بزراعتها شباب الجامعات العربية في أواخر السبعينيات على هذه المساحة الشاسعة لتكون مصدات للرياح ولتحقق نوعا من التوازن البيئي بالمنطقة.

وقال »الصايغ« انه يعشق النادي الاسماعيلي ولا ينكر حق النادي في إنشاء ناد اجتماعي، وأشار إلي انه سبق تخصيص 15 فدانا و11 قطعة أرض لاقامة محطات بنزين وتخصيص 500 فدان شرق قناة السويس لاقامة مدينة رياضية بخلاف وجود أراض أخري الأمر الذي يجعل النادي الاسماعيلي من أغني الاندية في مصر. وقدم الصايغ عشرات البرقيات من المواطنين إلي مجلس الوزراء والمنظمات الدولية المعنية بشئون البيئة لوقف مذبحة أشجار غابة الشباب التي تزين مدخل المدينة.

اسماعيليه دوت كوم

الجزء اللي .. انا أشرت له باللون الاحمر ده ... بيوضح ان الراجل ه ..حافظ .. مش فاهم ... خالص

لكن نعمل ايه في النحس اللي راكب الاسماعيلي بسبب الجهل و الغباء

superalaa 02-03-2010 00:10

كلهم خانوك. . . . يا اسماعيلى

mimmo_express 02-03-2010 00:23

هم دول ابناء الاسماعيليه الي حربنا معاهم علشان يوصلو لمجلس الشعب

M.Elweshahi 02-03-2010 00:25

كلام جميل والله ______________________ربنا يصلح من امر النادى

AH_ALGAMAL 02-03-2010 00:27

اعتقد اة امر طبيعى .. لو الاهلى الزمالك الجونة العفريت الازرق لو عاوز يقطع شجر حول مدينة ما ليقيم نادى ..

سيعارضة الجميع .. الا اذا كان هناك اشياء لم اقراها

الصراحة مبدئيا انا اعارض قطع الغابة ..

ومفيش ارض الا دى .. دة مصر كلها فراغ يعنى

اروح اقرا كام توبيك عنها واجى

darwishing 02-03-2010 00:42

قطع رقبة .. أم قطع شجرة

28/10/2009

http://www.ismaily-sc.com/thumbnail....article_medium

سبحان الله العظيم ..دائما الاسماعيلي حائر بين النظرية الشخصية و التطبيق العملي و المحصلة دائما صفر و المعاناة تستمر و تتوغل و تستمر و المحصلة هو بيع اللاعبين لتوفير السيولة المالية لتسيير الامور .. و يبقي النادي الاسماعيلي دائما ... محلك سر
طالعنا جميعا محاولات من السيد صلاح الصايغ نائب مجلس الشعب عن اعتراضه علي قطع شجرة من اشجار منطقة غابة الشباب او منطقة الغابة بحي السلام مما يعني عرقلة اقامة النادي الاجتماعي للنادي الاسماعيلي على جزء من الغابة - بل تفضل سيادته بعرض فكرة عمل مؤتمر موسع لتنمية موارد النادى، وقال إنه سيسعى لحل مشكلة أرض النخيل مع القوات المسلحة. وطالب الصايغ، مجلس إدارة النادى بالتحرك لاستثمار الجزء المخصص من نادى المنتزة لإقامة محال تجارية بالسور
و بدون الدخول في تفاصيل فنية بخصوص الاشجار و قطعها من اجل الانشاءات او من اجل اعادة ترتيب الغابة من الاصل و الاحوال الأمنية و الصحية المتدهورة للغابة من الاصل
نقول طالما لدي سيادتكم تلك الافكار الجميلة من المؤتمر الموسع لتنمية موارد الاسماعيلي و حل مشكلة ارض النخيل و استمثار نادي المنتزة ... لماذا لا تبدأ في كل ذلك و لدي سيادتكم القدرة و المقدرة علي تنفيذ ذلك و تترك من يعمل لصالح الاسماعيلي يعمل في فرع أخر لتنمية الموارد المالية للنادي الاسماعيلي
بكل إختصار هل قطع شجرة - مجازا - افضل و ارحم من - قطع الرقبة - التي يعاني منها الاسماعيلي منذ عام 1987 و لا يوجد لدي الاسماعيلي من يناصره الا بنظريات شخصية بعيدة عن اي تطبيق عملي مفيد
ارجو من سيادة النائب المحترم صلاح الصايغ و نحن نعلم مقداره حبه و عشقه للاسماعيلي و الاسماعيلية ان يساعد علي سرعة تنفيذ النادي الاجتماعي للنادي - و ذلك افضل من نظريات عادية تستغل في غير موقعها و لا تفيد الغابة نفسها او النادي الاسماعيلي

darwishing 02-03-2010 00:43

راجعوا هذا التوبك

ألحقونا ...من دعاة البيئة

هنا

محمد نافع 02-03-2010 01:27

مع السلامه يا صايغ
اعتبر نفسك خارج المجلس
لان ما فيش اسمعلاوى حيديك صوته بعد كده

esmaelawy awy 02-03-2010 01:35

ايه ده
الكلام ده بجد
يعني ايه خلاص مفيش ارض الغابة
ومفيش نادي اجتماعي

هو صلاح الصايغ ده من الاسماعيلية
بجد يا جماعة من الاسماعيلية

لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم

لك الله يا اسماعيلي

السيدالصغير 02-03-2010 02:48

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد نافع (المشاركة 250563)
مع السلامه يا صايغ

اعتبر نفسك خارج المجلس
لان ما فيش اسمعلاوى حيديك صوته بعد كده

شكله استكفى يا استاذ محمد

السيدالصغير 02-03-2010 02:49

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة esmaelawy awy (المشاركة 250566)
ايه ده
الكلام ده بجد
يعني ايه خلاص مفيش ارض الغابة
ومفيش نادي اجتماعي

هو صلاح الصايغ ده من الاسماعيلية
بجد يا جماعة من الاسماعيلية

لاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم

لك الله يا اسماعيلي

والله انا شاكك فى الموضوع ده
واظنه غير اسمعلاوى

amroseif62 02-03-2010 02:58

عاوزين ايه ياعنى

بعد لما كان نواب الاسماعيلية هم المهندس محمود عثمان احمد عثمان

والاستاذ المحترم احمد ابو زيد زعيم الاغلبية

دلوقتى بقى صلاح الصايغ

وبعد لما كان رئيس النادى الاسماعيلى هو المهندس اسماعيل عثمان ونائبه المهندس ابراهيم عثمان ومن قبلهم كان رئيس الاسماعيلى فى الثمانينات هو المهندس صلاح حسب الله وزير الاسكان
دلوقتى بقة رئيس الاسماعيلى المهندس نصر ابو الحسن

اللى مالوش كبير بيشترى له كبير يا اسماعيلاوية

افهموها بقة

عمرو سيف

الساعة الآن: 00:29